Actuele Opera Statistieken
Volgens UNESCO is 75% van de wereldwijde opera-producties in Europa.
Uit de gegevens verstrekt door UNESCO, blijkt dat Europa een overheersende rol speelt in de wereldwijde productie van opera’s. Maar liefst 75% van alle opera-producties wereldwijd vinden namelijk plaats in Europa. Dit betekent dat drie van de vier opera’s ergens in Europa worden geproduceerd. Dus als u zich ooit afvraagt waar de meeste opera’s vandaan komen, dan is het antwoord overduidelijk: Europa. Het cijfer onderstreept het belang en de invloed van Europa op de operawereld enerzijds en anderzijds onze sterke culturele aanhang en passie voor deze specifieke kunstvorm.
Onder de vijf meest uitgevoerde operacomponisten zijn vier Italianen: Verdi, Puccini, Rossini en Donizetti.
Uit de verstrekte statistiek kunnen we opmaken dat de Italiaanse bijdrage aan de opera-industrie zeer significant is. Onder de top vijf van meest uitgevoerde operacomponisten bevinden zich maar liefst vier Italianen: Verdi, Puccini, Rossini en Donizetti. Dit betekent dat deze vier Italiaanse componisten, qua frequentie van uitvoeringen, opvallend prominent zijn op het wereldtoneel van de opera. Zij domineren de lijst en geven een inzicht in de invloed en populariteit van Italiaanse operamuziek. Men moet echter opmerken dat dit niet noodzakelijk betekent dat andere nationaliteiten minder bijdragen aan dit genre, maar het benadrukt de sterke aanwezigheid en waardering van de Italiaanse componisten in de wereld van opera.
Volgens een enquête in 2020 genoot 2,8% van de Nederlanders van opera.
Volgens de gegevens van een enquête die in 2020 werd uitgevoerd, heeft slechts een klein percentage van de Nederlandse bevolking aangegeven dat ze van opera genieten. Concreet gaf 2,8% van de ondervraagden aan dat ze het op prijs stellen of plezier beleven aan het luisteren naar of kijken naar opera. Dit percentage vertegenwoordigt een kleine minderheid van het Nederlandse publiek. In begrijpelijke termen, als we een groep van 100 willekeurig geselecteerde Nederlanders zouden nemen, zou het gemiddeld zo zijn dat ongeveer 3 van hen aangegeven zouden hebben dat ze van opera genieten. Het is belangrijk op te merken dat dit een algemene weergave is en de individuele voorkeuren kunnen variëren.
In 2020 waren er in Italië 800 opera-producties.
De statistiek geeft aan dat er in het jaar 2020 in Italië 800 opera-producties waren. Dit betekent dat er gedurende het jaar 800 verschillende uitvoeringen of nieuwe ensceneringen van opera’s werden geproduceerd. Dit aantal kan zowel grote als kleine producties omvatten, van wereldberoemde opera’s in belangrijke theaters tot kleinschalige producties in lokale theaters. De opera is een belangrijk onderdeel van de Italiaanse cultuur en dit aantal laat zien hoe levendig en vitaal deze kunstvorm nog steeds is in Italië. U als lezer kan uit deze statistiek concluderen dat, ondanks de moderne tijden en veranderende entertainmentvoorkeuren, traditionele kunstvormen zoals opera nog steeds een prominente plaats innemen in de Italiaanse cultuur en entertainmentindustrie.
In het seizoen 2018/2019 waren er in de VS 2.172 opera-optredens.
In het seizoen 2018/2019 was er een opmerkelijke frequentie van opera-optredens in de Verenigde Staten, namelijk 2.172 uitvoeringen. Dit betekent dat er in dat specifieke seizoen, dat typisch loopt van de herfst van een jaar tot de zomer van het volgende jaar, tal van mogelijkheden waren voor opera-liefhebbers om een optreden bij te wonen. Dit aantal kan variëren, afhankelijk van factoren als de productiecapaciteiten van operagezelschappen, publieke vraag, en financiering. Het is ook een indicatie van de populariteit van opera in de VS, en weerspiegelt het harde werk en de creatieve inspanning van operagezelschappen en performers. Kortom, als u een liefhebber van opera bent, had u in het seizoen 2018/2019 in de VS genoeg mogelijkheden om te genieten van deze prachtige vorm van podiumkunsten.
Er zijn 149 professionele operagezelschappen in de Verenigde Staten.
U zou geïnteresseerd kunnen zijn om te weten dat er in de Verenigde Staten 149 professionele operagezelschappen zijn. Dit betekent dat er een aanzienlijk aantal organisaties zijn die zich toewijden aan de kunst van het opera. Deze gegevens geven een indicatie van de omvang en de prevalentie van de operacultuur in Amerika. Elk van deze gezelschappen brengt unieke producties en optredens, en draagt bij aan de diversiteit en rijkdom van de Amerikaanse operascene. Of u nu een operaliefhebber bent of een professional in de industrie, dit cijfer illustreert een levendig en dynamisch landschap waarin opera floreert.
In het VK gaan jaarlijks 7,7 miljoen mensen naar de opera.
De statistiek die u ziet, geeft aan dat er jaarlijks 7,7 miljoen mensen in het Verenigd Koninkrijk naar de opera gaan. Dit cijfer vertegenwoordigt het totale aantal mensen dat in de loop van één kalenderjaar een operavoorstelling bijwoont. Dit kan een bezoek zijn aan grote, wereldberoemde operahuizen, maar ook aan kleinere regionale of gemeenschapstheaters. Het geeft een indruk van hoe populair de opera als kunstvorm is in het Verenigd Koninkrijk en kan ook iets zeggen over het culturele leven daar. Bedenk echter dat elk statistisch cijfer een algemeen beeld geeft en er individuele variaties en uitzonderingen kunnen bestaan. Deze statistiek vertelt bijvoorbeeld niets over het aantal keer dat mensen binnen dat jaar naar een operavoorstelling gaan. Houden dit alstublieft in gedachten tijdens het interpreteren van deze statistiek.
In Frankrijk woonden in 2012 ongeveer 1,45 miljoen mensen een opera bij.
Beste lezer, deze statistiek geeft informatie over de populariteit van opera in Frankrijk in het jaar 2012. Het betekent dat in dat jaar ongeveer 1,45 miljoen mensen een opera-uitvoering bijwoonden in Frankrijk. Dit suggereert dat opera toen een behoorlijk populair tijdverdrijf was in het land. Echter, zoals met alle statistieken, is het belangrijk om te bedenken dat dit cijfer alleen een momentopname is van dat specifieke jaar. Het aantal personen dat opera bijwoont kan fluctueren op basis van verschillende factoren, zoals veranderingen in de economie, cultuur of zelfs in het algemene aanbod van opera’s dat jaar.
28% van de mondiale opera producties zijn van hedendaagse werken, gecomponeerd na 1945.
Uit de gegeven statistiek blijkt dat 28% van de wereldwijde opera producties gebaseerd zijn op hedendaagse werken, dat wil zeggen werken die gecomponeerd zijn na 1945. Dit betekent dat bijna een derde van alle opera’s die tegenwoordig worden geproduceerd, zijn afgeleid van stukken die in relatief recente tijden – in de tweede helft van de 20ste eeuw en daarna – zijn gecreëerd. Dit geeft u wellicht een duidelijk beeld van de relevantie van hedendaagse muzikale werken in het operagenre en de mate van invloed die modernere componisten hebben op de huidige operaproductie. Kortom, deze statistiek suggereert een aanzienlijke diversiteit in de opera industrie, met een gezonde mix van zowel klassieke als moderne invloeden.
Alleen al in New York City worden jaarlijks meer dan 200 opera’s geproduceerd.
Deze statistiek suggereert dat New York City een wereldcentrum is voor de opera. Wanneer er vermeld wordt dat er jaarlijks meer dan 200 opera’s worden geproduceerd, betekent dit dat deze stad gemiddeld bijna elke dag een nieuwe opera uitzet, als we ervan uitgaan dat een jaar ongeveer 365 dagen telt. Dit aantal omvat zowel bekende en grootschalige producties als kleinere, onafhankelijke voorstellingen. U kunt uit deze statistiek concluderen dat er in New York City een grote en levendige scene is voor opera en klassieke muziek, wat het een belangrijke bestemming maakt voor liefhebbers van dit genre. Het zegt ook iets over de culturele diversiteit en het artistieke leven van deze stad. Van deze informatie afgeleid, kan men zien dat er in New York City een grote vraag naar, evenals een aanbod van, opera is. Zeer waarschijnlijk spelen ook talrijke culturele instellingen, theaters en conservatoria een rol bij de productie van een dergelijk hoog aantal opera’s.
Van de Europese operabezoekers is ongeveer 60% vrouw.
Uit de statistiek blijkt dat ongeveer 60% van de bezoekers van opera’s in Europa vrouw zijn. Dit betekent dat als u een willekeurige groep operabezoekers in Europa zou nemen, u kunt verwachten dat ongeveer 60 op de 100 personen vrouw zijn. Anders gezegd, van elke 10 operabezoekers zijn er gemiddeld 6 vrouwen. Dit impliceert een grotere betrokkenheid van vrouwen bij het opera-publiek dan mannen. Echter, deze cijfers kunnen variëren afhankelijk van de specifieke opera of locatie in Europa. Het geeft u een algemeen overzicht van de genderverdeling onder Europees operapubliek.
Ongeveer 80% van de Chinese operagebouwen zijn post-2000 gebouwd.
Dit statistiek houdt in dat vier van de vijf operagebouwen in China na het jaar 2000 zijn gebouwd. Met andere woorden, een groot deel van de huidige operagebouwen in China is zeer recentelijk gebouwd, in het begin van de 21ste eeuw. U kunt dit interpreteren als een teken van snelle uitbreiding en modernisering in de Chinese opera en cultuursector. Het laat ook de intensieve infrastructuurontwikkeling zien die China de afgelopen twee decennia heeft doorgemaakt. Het is ook mogelijk dat deze trend aantoont dat er een toenemende waardering of herwaardering is voor de operakunst in China.
Referenties
0. – https://www.cbs.nl
1. – https://www.insee.fr
2. – https://operaamerica.org
3. – https://www.statista.com
4. – https://www.operaamerica.org
5. – https://www.unesco.org
6. – https://www.oecd-ilibrary.org
7. – https://www.operabase.com
8. – https://www.theguardian.com
9. – https://www.censis.it
Originally posted 2023-11-14 12:15:03.