a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Gendergelijkheid Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u een gedetailleerde analyse verwachten van de meest recente statistieken met betrekking tot gendergelijkheid, die licht werpen op huidige trends, verschillen en verbeteringen op dit belangrijke maatschappelijke terrein.

  • Wereldwijd is 35% van de vrouwen ooit het slachtoffer geweest van fysiek of seksueel geweld,
  • Op dit moment zijn er 37 landen in de wereld waar meisjes minder kans hebben om naar de middelbare school te gaan dan jongens,
  • In 2020 hadden 31 van de 193 landen ter wereld een vrouwelijke leider, dat is slechts 16%,
  • Volgens onderzoek uit 2020 verdienen vrouwen gemiddeld nog steeds 14% minder dan mannen in de EU,
  • In Nederland werken vrouwen gemiddeld 29 uur per week, tegenover 37 uur voor mannen,
  • Ongeveer twee derde van de 774 miljoen volwassen analfabeten in de wereld zijn vrouwen,

Actuele Gendergelijkheid Statistieken

Wereldwijd is 35% van de vrouwen ooit het slachtoffer geweest van fysiek of seksueel geweld,

Uit de statistiek blijkt dat wereldwijd 35% van de vrouwen ooit het slachtoffer is geweest van fysiek of seksueel geweld. Dit betekent dat van elke 100 vrouwen er gemiddeld 35 zijn die aangeven minstens eenmaal in hun leven geconfronteerd te zijn met dergelijke vormen van geweld. Dit omvat een breed spectrum aan handelingen, variërend van fysieke mishandeling tot uiteenlopende vormen van seksueel misbruik. De statistiek vertegenwoordigt een alarmerende realiteit en toont aan dat geweld tegen vrouwen een wereldwijd probleem is dat dringend aandacht behoeft. Het is essentieel om te begrijpen dat dit percentage van 35%, dat al schiet hoge is, mogelijk nog hoger kan zijn, aangezien gevallen van dit soort geweld vaak ongerapporteerd blijven.

Op dit moment zijn er 37 landen in de wereld waar meisjes minder kans hebben om naar de middelbare school te gaan dan jongens,

Dit statistiek betekent dat in de momentele wereldsituatie, er 37 landen bestaan waar de onderwijskansen voor meisjes beperkter zijn ten opzichte van jongens, specifiek wat betreft het middelbaar onderwijs. In andere woorden, u kunt dit zien als een onbalans in kansgelijkheid tussen de geslachten, voornamelijk in bepaalde delen van de wereld. Hieruit kan worden geconcludeerd dat meisjes in deze landen minder toegang hebben of minder worden aangemoedigd om naar de middelbare school te gaan. De betreffende statistiek kan indicatief zijn voor dieperliggende sociale, economische of culturele factoren die discriminatie op basis van geslacht in onderwijs bevorderen.

In 2020 hadden 31 van de 193 landen ter wereld een vrouwelijke leider, dat is slechts 16%,

In 2020 bleek uit statistieken dat van de 193 internationaal erkende landen in de wereld, er 31 landen een vrouwelijke leider hadden. Dit vertegenwoordigt slechts 16% van alle landen. Dit percentage houdt in dat minder dan een vijfde van alle wereldleiders vrouwen waren. Hoewel dit duidt op een zekere vooruitgang in gendergelijkheid in leiderschapsposities op wereldschaal, toont het ook aan dat er nog veel ruimte is voor verbetering. U kunt dus zien dat, hoewel vrouwen in veel landen dezelfde politieke rechten hebben als mannen, de representatie van vrouwen in de hoogste regeringsposities nog steeds aanzienlijk lager is dan die van mannen.

Volgens onderzoek uit 2020 verdienen vrouwen gemiddeld nog steeds 14% minder dan mannen in de EU,

Uit een onderzoek uit 2020 blijkt dat er in de EU nog steeds sprake is van een loonkloof tussen mannen en vrouwen. Gemiddeld genomen verdienen vrouwen 14% minder dan hun mannelijke tegenhangers. Dit betekent dat voor elke euro die een man verdient, een vrouw slechts 86 cent ontvangt voor hetzelfde werk of werk van gelijke waarde. Dit kan te wijten zijn aan verschillende factoren, waaronder sociale normen en stereotypen, arbeidsmarktsegregatie en de ongelijke verdeling van onbetaalde huishoudelijks en verzorgingswerkzaamheden. Ondanks de vooruitgang op het gebied van gendergelijkheid in de afgelopen jaren, toont dit onderzoek duidelijk aan dat er nog steeds ongelijkheid bestaat op het gebied van beloning in de Europese werkmarkten.

In Nederland werken vrouwen gemiddeld 29 uur per week, tegenover 37 uur voor mannen,

Deze statistiek geeft een overzicht van het gemiddelde aantal uren dat vrouwen en mannen per week in Nederland werken. Uit de gegevens blijkt dat vrouwen in Nederland gemiddeld 29 uur per week werken. Dit cijfer is significant lager dan dat van mannen, die gemiddeld 37 uur per week werken. Hieruit kunt u afleiden dat er een verschil is in werktijd tussen mannen en vrouwen in Nederland, waarbij mannen doorgaans meer uren per week werken dan vrouwen. Dit kan een indicatie zijn van gedeeltelijke arbeidsdeelname door vrouwen, wat kan worden beïnvloed door factoren zoals huishoudelijke verantwoordelijkheden, zorg voor kinderen en mogelijk ook verschillen in arbeidsmarktvoorwaarden tussen mannen en vrouwen.

Ongeveer twee derde van de 774 miljoen volwassen analfabeten in de wereld zijn vrouwen,

Dit statistiek geeft aan dat van de 774 miljoen volwassen mensen wereldwijd die niet kunnen lezen of schrijven, ongeveer twee derde vrouwen zijn. Dat betekent dat een significant hoger percentage van de vrouwelijke wereldbevolking analfabeet is in vergelijking met de mannelijke wereldbevolking. Analfabetisme heeft grote gevolgen voor het individu en de samenleving als geheel, omdat het mensen ervan weerhoudt voluit deel te nemen aan en bij te dragen aan de wereld om hen heen. Deze ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op het gebied van onderwijs en geletterdheid is een belangrijk maatschappelijk probleem dat dringend oplossingen vereist. Het is cruciaal dat u als lezer begrijpt dat dit niet alleen een probleem is van individuele dwang, maar ook van structurele ongelijkheden en systematisch negeren van de onderwijseisen en -rechten van meisjes en vrouwen.

Referenties

0. – https://www.unesco.nl

1. – https://ec.europa.eu

2. – https://www.vn.nl

3. – https://www.cbs.nl

4. – https://www.oneworld.nl

5. – https://time.com

Originally posted 2023-11-14 12:13:14.

Inhoudsopgave