a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Kledingindustrie Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost krijgt u een actueel overzicht van de laatste statistieken in de kledingindustrie, waarmee u inzicht krijgt in trends, groei, marktaandeel en andere belangrijke nieuwe gegevens die van invloed zijn op deze sector.

  • De wereldwijde kledingindustrie is meer dan 3 triljoen dollar waard.
  • De kledingindustrie staat op de vierde plaats als grootste oorzaak van milieuvervuiling, na huisvesting, transport en voedsel.
  • ‘Fast fashion’ merken brengen per jaar gemiddeld tussen de 52 tot 104 collecties uit.
  • Elk jaar wordt er wereldwijd ongeveer 80 miljard kledingstukken geproduceerd.
  • China is de grootste kledingproducent ter wereld, gevolgd door de Europese Unie en India.
  • Gemiddeld gooit elke persoon jaarlijks 30 kg kleding weg.
  • Ongeveer 60% van de kleding wordt binnen een jaar na productie weggegooid.
  • De kledingsector biedt werk aan meer dan 60 miljoen mensen wereldwijd.
  • De wereldwijde tweedehands kledingmarkt wordt geschat op bijna 5 miljard dollar en zal naar verwachting in het volgende decennium aanzienlijk groeien.
  • Naar schatting 92 miljoen ton textielafval wordt elk jaar gecreëerd, een cijfer dat naar verwachting met meer dan 60% zal toenemen tegen 2030.

Actuele Kledingindustrie Statistieken

De wereldwijde kledingindustrie is meer dan 3 triljoen dollar waard.

De statistiek die aangeeft dat ‘de wereldwijde kledingindustrie meer dan 3 triljoen dollar waard is’ betekent dat wanneer u alle geldwaarde van de kledingindustrie over de hele wereld bij elkaar optelt, dit bedrag boven de 3 triljoen dollar uitkomt. Dit houdt in dat de verkoop van kleding en accessoires, de productie, distributie, marketing, ontwerp en alle andere gerelateerde aspecten van de industrie bij elkaar opgeteld, enorm zijn. Deze enorme waarde geeft aan hoe belangrijk deze industrie is en ook hoeveel mensen er rechtstreeks of onrechtstreeks bij betrokken zijn, van producenten en ontwerpers tot de consumenten aan het einde van de keten die de kleding kopen en dragen.

De kledingindustrie staat op de vierde plaats als grootste oorzaak van milieuvervuiling, na huisvesting, transport en voedsel.

Uit de gegevens blijkt dat de kledingindustrie de vierde grootste oorzaak is van milieuvervuiling. Dit betekent dat, naast de sectoren huisvesting, transport en voedsel, de kledingindustrie de meest significante impact heeft op het milieu. Dit kan te maken hebben met verschillende factoren, zoals de grondstoffen die nodig zijn voor de productie, het energetisch kostenplaatje van het productieproces en de afvalproductie die ontstaat na het einde van de levensduur van het kledingstuk. De rol van de kledingindustrie in de milieuvervuiling kan ook te wijten zijn aan de snelle modecyclus, waarin kledingstukken snel worden vervangen en afgedankt. Dit draagt uiteraard bij aan een grotere afvalproductie en een hoger energieverbruik. Voor u betekent dit dat uw keuzes in kledingaankoop een impact kunnen hebben op het milieu.

‘Fast fashion’ merken brengen per jaar gemiddeld tussen de 52 tot 104 collecties uit.

Fast fashion merken zijn gericht op het snel produceren van kleding gebaseerd op de nieuwste trends rechtstreeks van de catwalk. Deze merken releasen suggestief tussen de 52 en 104 verschillende collecties per jaar. Dit betekent dat u kunt verwachten dat ze bijna elke week een nieuwe collectie uitbrengen, tot zelfs twee keer per week. Deze buitengewoon hoge frequentie van collectie releases is bedoeld om klanten voortdurend nieuwe producten te bieden en constante omzet te stimuleren. Dit betekent ook dat de productiecyclus van ontwerp tot winkel aanzienlijk sneller is dan bij traditionele modehuizen. Het grootste nadeel van deze benadering is echter dat ze vaak wordt geassocieerd met overproductie en hoge milieu-impact.

Elk jaar wordt er wereldwijd ongeveer 80 miljard kledingstukken geproduceerd.

U heeft misschien wel eens gehoord dat er wereldwijd jaarlijks ongeveer 80 miljard kledingstukken worden geproduceerd. Dit enorme getal benadrukt de schaal van de wereldwijde kleding- en textielindustrie. Dit getal is ook een indicatie van de enorme consumptie en vraag naar kleding over de wereld. Met andere woorden, elk jaar worden er voldoende kledingstukken geproduceerd om bijna alle mensen ter wereld 11 nieuwe kledingstukken te geven. Dit benadrukt de intensiteit en de impact van de massaproductie en het snelle mode-model op onze wereld. Deze statistiek roept ook vragen op over de duurzaamheid van onze consumptiegewoonten en de impact ervan op het milieu.

China is de grootste kledingproducent ter wereld, gevolgd door de Europese Unie en India.

U zult interessant vinden dat China de grootste producent van kleding ter wereld is. Dit betekent dat China het grootste volume aan kledingstukken produceert ten opzichte van andere landen en regio’s. De enorme productiecapaciteit van China is toe te schrijven aan factoren zoals de beschikbaarheid van goedkope arbeid, geavanceerde technologie en massaproductiestrategieën. China wordt op de voet gevolgd door de Europese Unie, die de tweede grootste producent is. Dit is te danken aan de gecombineerde output van haar lidstaten, die bekend staan om hun hoogwaardige modemerken. India neemt de derde plaats in. Hoewel de productiecapaciteit van India iets lager is dan die van China en de EU, is de kledingindustrie er van vitaal belang voor de economie, en er wordt verwacht dat deze in de nabije toekomst zal groeien. Deze statistiek geeft ons een inzicht in de wereldwijde distributie van de kledingproductie.

Gemiddeld gooit elke persoon jaarlijks 30 kg kleding weg.

Deze statistiek toont aan dat we als individuen een aanzienlijke impact hebben op het milieu, specifiek in termen van afvalproductie. Als we zeggen dat elke persoon gemiddeld 30 kg kleding per jaar weggooit, betekent dit dat u en elke andere persoon, gemiddeld genomen, 30 kilogram aan kleding weggooit op een jaarlijkse basis. Dit is niet alleen een verspilling van materialen, maar het heeft ook gevolgen zoals verhoogde afvalverwijdering en potentiële vervuiling. Bij het nadenken over deze statistiek is het belangrijk om te overwegen hoe we ons consumptiegedrag kunnen veranderen om deze hoeveelheid te verminderen en bij te dragen aan een meer duurzame toekomst.

Ongeveer 60% van de kleding wordt binnen een jaar na productie weggegooid.

Dit statistisch gegeven wilt u misschien nog eens overdenken de volgende keer dat u winkelt. De cijfers tonen aan dat ongeveer 60% van de kleding die geproduceerd wordt, binnen een jaar na productie wordt weggegooid. Dit betekent dat meer dan de helft van de totale geproduceerde kledingstukken niet langer dan 12 maanden meegaat. Deze uitspraak is een indicatie van de huidige wegwerpcultuur in de mode-industrie, waarin kleding vaak als een eenmalig, kortstondig product wordt beschouwd, in plaats van een duurzaam goed. Het illustreert ook de noodzaak om bewuster te zijn van onze consumptiepatronen, en mogelijk te overwegen om duurzamer en bewuster te consumeren, om zo de verspilling en impact op ons milieu te verminderen.

De kledingsector biedt werk aan meer dan 60 miljoen mensen wereldwijd.

De statistiek die stelt dat ‘de kledingsector werk biedt aan meer dan 60 miljoen mensen wereldwijd’ is behoorlijk indrukwekkend en zeker de moeite waard om nader te onderzoeken. U moet bedenken dat de kledingsector een mondiaal netwerk van ontwerpers, fabrikanten, distributeurs en detailhandelaren omvat – het is echt een industrie met een wereldwijd bereik. Dit omvat iedereen van de ontwerpers die de nieuwste modetrends bedenken, tot de arbeiders die de kleding met de hand naaien in fabrieken over de hele wereld. De vermelde statistiek geeft aan dat ongeveer 60 miljoen mensen wereldwijd hun inkomen uit deze sector halen. Dit onderstreept het belang en de invloed van de kledingsector op de globale economie en werkgelegenheid.

De wereldwijde tweedehands kledingmarkt wordt geschat op bijna 5 miljard dollar en zal naar verwachting in het volgende decennium aanzienlijk groeien.

De statistiek die u hier ziet, geeft de waarde aan van de wereldwijde tweedehands kledingmarkt, die momenteel geschat wordt op bijna 5 miljard dollar. Dit betekent dat over de hele wereld de verkoop van gebruikte kleding in totaal bijna 5 miljard dollar oplevert. Daarnaast wordt er een voorspelling gedaan over de toekomstige groei van deze markt. In het volgende decennium, of de komende tien jaar, wordt verwacht dat deze markt aanzienlijk zal groeien. Dit kan betekenen dat er meer tweedehands kleding zal worden verkocht, dat de prijzen mogelijk zullen stijgen, of beide. Kortom, deze statistiek suggereert dat de tweedehands kledingmarkt een dynamisch en groeiend economisch gebied is waar in de toekomst mogelijk veel ontwikkelingen te zien zijn.

Naar schatting 92 miljoen ton textielafval wordt elk jaar gecreëerd, een cijfer dat naar verwachting met meer dan 60% zal toenemen tegen 2030.

Uit de gegeven statistiek blijkt dat er wereldwijd een substantiële hoeveelheid textielafval wordt geproduceerd. Ongeveer 92 miljoen ton van dit afval wordt elk jaar gecreëerd. Dit is een enorme hoeveelheid, vergelijkbaar met het gewicht van ruim 46 miljoen auto’s. Bovendien wordt verwacht dat deze hoeveelheid in de komende jaren aanzienlijk zal stijgen. Het is geschat dat tegen 2030, minder dan een decennium vanaf nu, de hoeveelheid textielafval met meer dan 60% zal zijn gestegen. In zekere zin betekent dit dat als u kijkt naar de hoeveelheid textielafval die we nu produceren, we kunnen verwachten dat deze hoeveelheid tegen 2030 met meer dan de helft zal zijn toegenomen. Deze statistieken onderstrepen de urgentie van duurzaamheidsinsiatieven en recycling, vooral in de textielindustrie.

Referenties

0. – https://www.close-the-loop.be

1. – https://www.ellenmacarthurfoundation.org

2. – https://www.wiego.org

3. – https://www.worldatlas.com

4. – https://www.vox.com

5. – https://www.sciencedaily.com

6. – https://www.thebalance.com

7. – https://www.fashionunited.nl

8. – https://www.businessoffashion.com

Originally posted 2023-11-14 12:13:57.

Inhoudsopgave