a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Kruidenierswinkel Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u een actueel overzicht verwachten van statistieken over kruidenierswinkels, inclusief nieuwe gegevens die inzicht bieden in het huidige landschap van de levensmiddelenindustrie.

  • 75% van de Nederlanders doet eens per week boodschappen in de supermarkt.
  • De gemiddelde Nederlander geeft per week ongeveer €70 uit aan boodschappen.
  • Er zijn meer dan 4300 supermarkten in Nederland.
  • Albert Heijn heeft 34,3% marktaandeel van de Nederlandse supermarktbranche in 2021.
  • In 2021 is online boodschappen doen met 60% gestegen ten opzichte van 2020.
  • Ongeveer 65% van de supermarktaankopen worden gedaan door vrouwen.
  • Gemiddeld bestaat een boodschappenmandje uit 41 producten.
  • De omzet van supermarkten is in 2020 met 6,9% gestegen tot 44,7 miljard euro.
  • Ruim 30% van het budget voor voedingsmiddelen wordt besteed aan vlees en vis.
  • Supermarkten deden 127 keer meer plofkip in de aanbieding dan kip met een dierenwelzijn keurmerk in 2018.
  • 55% van de Nederlanders betaalt de boodschappen met de pinpas, 35% contant en de resterende 10% met een creditcard of andere betaalmethoden.
  • 15% van de Nederlandse huishoudens doet minimaal één keer per maand online boodschappen.
  • 4% van de uitgaven in supermarkten in Nederland wordt besteed aan biologische producten.
  • Onverpakte groenten en fruit raken steeds meer in trek, de verkoop hiervan steeg met 30% in 2019.
  • Meer dan 40% van al het voedsel in Nederlandse supermarkten draagt een duurzaamheidskeurmerk.

Actuele Kruidenierswinkel Statistieken

75% van de Nederlanders doet eens per week boodschappen in de supermarkt.

Deze statistiek informeert u dat driekwart van de Nederlandse bevolking, oftewel 75%, elke week ten minste eenmaal boodschappen doet in de supermarkt. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat iedereen elke dag boodschappen doet, het kan ook zijn dat sommige mensen eenmaal per week een grotere hoeveelheid boodschappen inslaan. Ook kan het zijn dat sommige mensen vaker de kleinere, dagelijkse boodschappen doen. Belangrijk om te onthouden is dat dit percentage een algemeen beeld geeft van de bezoekfrequentie van Nederlanders aan supermarkten en niet ingaat op individuele gewoonten of voorkeuren.

De gemiddelde Nederlander geeft per week ongeveer €70 uit aan boodschappen.

Deze statistiek geeft aan dat de gemiddelde persoon in Nederland elke week ongeveer 70 euro aan boodschappen uitgeeft. Dat betekent dat als u alle bedragen die Nederlanders in een week aan boodschappen uitgeven bij elkaar optelt en dat dan deelt door het totale aantal Nederlanders, het resultaat ongeveer 70 euro zal zijn. U hoeft echter niet te schrikken als u merkt dat u meer of minder uitgeeft. Dit is slechts een gemiddelde, wat betekent dat er veel mensen zijn die meer of minder dan dit bedrag uitgeven. Het is slechts een algemene indicatie van het uitgavenpatroon op gebied van boodschappen in Nederland.

Er zijn meer dan 4300 supermarkten in Nederland.

Met de verklaring ‘Er zijn meer dan 4300 supermarkten in Nederland’ wordt ontdekt hoe wijdverspreid supermarkten in het land zijn. Dat betekent dat, waar u ook in Nederland woont, er zeer waarschijnlijk minstens één supermarkt bij u in de buurt is. Deze statistiek laat zien dat de supermarktbranche in Nederland sterk is, met veel concurrentie tussen verschillende spelers. Dit aantal supermarkten biedt consumenten zoals u een brede keuze en gemak bij het winkelen. Het kan ook een indicatie zijn van de diversiteit aan producten, merken en kosten beschikbaar binnen dergelijke faciliteiten. Het aantal supermarkten kan ook direct verband houden met de bevolkingsdichtheid of het consumentengedrag in verschillende delen van Nederland.

Albert Heijn heeft 34,3% marktaandeel van de Nederlandse supermarktbranche in 2021.

Wanneer we zeggen dat Albert Heijn een marktaandeel van 34,3% heeft in de Nederlandse supermarktbranche in 2021, betekent dit dat 34,3% van de totale supermarktverkopen in Nederland in dat jaar is gedaan door Albert Heijn. Dit cijfer is een indicator van de dominantie van Albert Heijn in de markt vergeleken met andere supermarkten. Het kan berekend worden door de totale omzet van Albert Heijn te delen door de totale omzet van alle supermarkten in Nederland en vervolgens te vermenigvuldigen met 100. Dus, u kunt zich voorstellen dat van elke 100 euro die in 2021 in Nederlandse supermarkten wordt uitgegeven, 34,3 euro naar Albert Heijn gaat. Het onderstreept de sterke positie van Albert Heijn in de Nederlandse detailhandel.

In 2021 is online boodschappen doen met 60% gestegen ten opzichte van 2020.

Uit de statistiek blijkt dat er in 2021 een significante trendverschuiving is opgetreden in het consumentengedrag. Het online doen van boodschappen is namelijk met 60% gestegen vergeleken met het voorgaande jaar, 2020. In de praktijk betekent dit dat, in vergelijking met 2020, 60% meer boodschappen online gedaan werden in 2021. Deze groei kan veroorzaakt zijn door een aantal factoren, waaronder de invloed van de wereldwijde pandemie die ervoor zorgde dat veel mensen hun huis niet konden of wilden verlaten. Ook toont deze groei aan dat consumenten steeds meer vertrouwen krijgen in online winkelen, mogelijk door verbeterde technologie en veiligheidsmaatregelen van online winkels. Voortdurende groei in deze sector kan duiden op een blijvende verschuiving in de manier waarop we boodschappen doen.

Ongeveer 65% van de supermarktaankopen worden gedaan door vrouwen.

In deze statistiek wordt aangegeven dat ongeveer 65% van de aankopen in supermarkten wordt gedaan door vrouwen. Dat betekent dat wanneer u naar de afzonderlijke aankopen kijkt die in supermarkten worden gedaan, u zou vinden dat 65 van elke 100 van deze aankopen worden gedaan door vrouwen. Dit geeft mogelijk aan dat vrouwen vaker dan mannen de verantwoordelijkheid voor het boodschappen doen op zich nemen. Het is echter ook mogelijk dat vrouwen meer geïnteresseerd zijn in het kiezen van boodschappen of dat ze om andere redenen vaker boodschappen doen dan mannen. Let wel, deze statistiek biedt geen context of redenen achter dit gedrag, het presenteert alleen het feit dat het merendeel van de supermarktaankopen door vrouwen wordt gedaan.

Gemiddeld bestaat een boodschappenmandje uit 41 producten.

Uit de gegeven statistiek blijkt dat een gemiddeld boodschappenmandje uit 41 producten bestaat. Dit betekent dat wanneer we alle boodschappenmandjes van een groot aantal mensen nemen en het totale aantal producten in deze mandjes optellen, we een gemiddelde van 41 producten krijgen per mandje. Dit zou inhouden dat sommige boodschappenmandjes minder dan 41 producten kunnen bevatten, terwijl andere er meer kunnen bevatten. Dit is een gemiddelde, en deze figuren zijn gevoelig voor variaties en kunnen van persoon tot persoon verschillen op basis van hun individuele winkelgewoonten. Toch geeft deze statistiek ons een nuttig inzicht in het algemene winkelgedrag van mensen.

De omzet van supermarkten is in 2020 met 6,9% gestegen tot 44,7 miljard euro.

Deze statistiek geeft aan dat er in 2020 een behoorlijk groei van 6,9% in de omzet van supermarkten plaatsvond. De totale opbrengst van alle verkochte goederen in supermarkten is van de voorgaande waarde gestegen naar maar liefst 44,7 miljard euro. Dit betekent dat u en ieder ander individu samen, in de loop van dat jaar, aanzienlijk meer geld hebben uitgegeven aan supermarktproducten dan in het voorgaande jaar. Het kan het resultaat zijn van prijsstijgingen, een toename van de aankoop van goederen, of een combinatie van beide. Deze stijging kan ook invloed hebben op de economie als geheel, aangezien supermarkten een belangrijk onderdeel uitmaken van de retailsector. Het geeft over het algemeen aan dat mensen meer consumeren. Dit kan weer duiden op economische groei.

Ruim 30% van het budget voor voedingsmiddelen wordt besteed aan vlees en vis.

Deze statistiek geeft aan dat van het totale budget dat u besteedt aan voedingsmiddelen, iets meer dan 30% specifiek besteed wordt aan vlees en vis. Dit betekent dat van elke €100 die u uitgeeft aan voedsel, €30 direct wordt gebruikt om vlees en vis te kopen. Dit geeft ons een inzicht in uw voedselconsumptiepatronen en kan ook belangrijke implicaties hebben voor uw gezondheid, voedingswaarde-inname en mogelijk uw impact op het milieu. Het kan ook belangrijk zijn om deze statistiek in acht te nemen bij het plannen van uw budget voor boodschappen, vooral als u overweegt om uw uitgaven aan vlees en vis te verminderen of te verhogen.

Supermarkten deden 127 keer meer plofkip in de aanbieding dan kip met een dierenwelzijn keurmerk in 2018.

Deze statistiek stelt dat er in 2018 een aanzienlijk verschil was in het aantal aanbiedingen voor ‘plofkip’ in vergelijking met kip met een dierenwelzijnskeurmerk in supermarkten. Het getal 127 geeft aan dat de plofkip – een term die vaak gebruikt wordt om naar goedkoop, intensief gefokte kip te verwijzen – 127 keer zo vaak in de aanbieding was dan kip met een speciaal keurmerk dat aangeeft dat deze kip op een diervriendelijkere manier is gefokt en gehouden. Dus als u bijvoorbeeld in dat jaar op zoek was naar aanbiedingen voor kip in de supermarkt, waren het overgrote deel van deze aanbiedingen voor de plofkip, en een veel kleiner deel voor kip met een dierenwelzijnskeurmerk. Dit kan weerspiegelen dat plofkippen economisch aantrekkelijker zijn voor supermarkten om te verkopen, dat ze meer vraag hebben, of een combinatie hiervan.

55% van de Nederlanders betaalt de boodschappen met de pinpas, 35% contant en de resterende 10% met een creditcard of andere betaalmethoden.

Deze statistiek geeft aan hoe Nederlanders hun boodschappen betalen, en u kunt zien dat er verschillende voorkeuren zijn. Het merendeel, namelijk 55%, van de Nederlanders kiest ervoor om te betalen met hun pinpas. Dit kan verklaren waarom u vaak mensen met hun pinpas ziet betalen in de supermarkt. Een aanzienlijk percentage, 35%, verkiest daarentegen nog steeds om contant te betalen. Dit laat zien dat ondanks de prevalentie van digitale betalingen, contant geld nog steeds een belangrijke rol speelt in onze economie. De overige 10% maakt gebruik van alternatieve betaalmethoden, zoals creditcards. Dit kan variëren van mensen die punten of beloningen verzamelen op hun creditcards tot mensen die andere betaalapps of -technologieën gebruiken.

15% van de Nederlandse huishoudens doet minimaal één keer per maand online boodschappen.

Uit de gegeven statistiek blijkt dat 15% van de Nederlandse huishoudens minimaal één keer per maand online boodschappen doet. Dit betekent dat van alle huishoudens in Nederland, 15 op de 100 ervoor kiezen om ten minste één keer per maand hun boodschappen online te bestellen in plaats van naar de fysieke winkel te gaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn via de websites of apps van supermarkten. Het vertelt ons over het koopgedrag van deze huishoudens en de mate waarin zij gebruik maken van het gemak dat online winkelen biedt. U kunt zo’n percentage zien als een indicator van hoe doordringend online winkelen is in het dagelijks leven van de Nederlandse huishoudens.

4% van de uitgaven in supermarkten in Nederland wordt besteed aan biologische producten.

Uit de genoemde statistiek blijkt dat 4% van de aankopen in Nederlandse supermarkten betrekking heeft op biologische producten. In andere woorden, van elke euro die u in de supermarkt uitgeeft, gaat er 4 cent naar biologische producten. Dit kan variëren van biologische groenten, fruit, vlees tot andere biologische producten. Deze cijfers kunnen verschillende interpretaties suggereren. Het zou kunnen dat bewuste consumenten bereid zijn meer te betalen voor producten die ze als gezonder of milieuvriendelijker beschouwen. Aan de andere kant zou het ook kunnen wijzen op een algemene beperkte acceptatiewaarde van biologische producten door het grote publiek, gezien het percentage relatief klein is.

Onverpakte groenten en fruit raken steeds meer in trek, de verkoop hiervan steeg met 30% in 2019.

Deze statistiek geeft aan dat er een stijgende trend is in de verkoop van onverpakte groenten en fruit. In 2019 is de verkoop van deze producten met 30% toegenomen. Dit betekent dat consumenten vaker kiezen voor verse, onverpakte waren in plaats van voorverpakte opties. Deze trend kan worden veroorzaakt door een groeiend milieubewustzijn onder consumenten, omdat onverpakte producten minder afval produceren. Het kan ook een aanwijzing zijn dat consumenten de voorkeur geven aan de perceptie van verse en natuurlijke producten die onverpakt voedsel vaak biedt. U, als consument, draagt bij aan deze trend als u ervoor kiest om onverpakte groenten en fruit te kopen.

Meer dan 40% van al het voedsel in Nederlandse supermarkten draagt een duurzaamheidskeurmerk.

Uit de statistiek blijkt dat meer dan 40% van al het voedsel in Nederlandse supermarkten een duurzaamheidskeurmerk draagt. Dit betekent dat bijna de helft van het voedsel dat u in de supermarkt vindt, op een zodanige manier is geproduceerd dat het rekening houdt met aspecten zoals milieu, dierwelzijn en sociale omstandigheden van de arbeiders. Een duurzaamheidskeurmerk is een label dat wordt toegekend aan producten die aan specifieke duurzaamheidscriteria voldoen. Het is geruststellend om te weten dat een aanzienlijk percentage van het voedsel dat u kunt kopen in Nederlandse supermarkten is goedgekeurd en dus duurzaam geproduceerd is.

Referenties

0. – https://www.nrc.nl

1. – https://www.consumentenbond.nl

2. – https://www.distrifood.nl

3. – https://www.gfk.com

4. – https://www.wakkerdier.nl

5. – https://www.ad.nl

6. – https://www.voedingscentrum.nl

7. – https://retailtrends.nl

8. – https://www.cbs.nl

9. – https://www.nibud.nl

10. – https://www.emerce.nl

11. – https://www.vmt.nl

12. – https://www.supermarkt.team

Originally posted 2023-11-14 12:13:57.

Inhoudsopgave