a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Omnichannel Marketingstatistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u verwachten geüpdatete, diepgaande analyses en interpretaties van de meest recente statistieken van Omnichannel Marketing, waardoor u een helder overzicht krijgt van de huidige staat en toekomstige trends in deze snel veranderende sector.

  • 98% van de Amerikanen wisselen tussen apparaten op dezelfde dag, wat het belang van een geïntegreerd omnichannel-marketingsysteem benadrukt.
  • Bedrijven met sterke omnichannel klantbetrokkenheid behouden gemiddeld 89% van hun klanten, vergeleken met 33% voor bedrijven met zwakke omnichannelbetrokkenheid.
  • 87% van de klanten denkt dat merken nog harder moeten werken om een ​​naadloze ervaring te bieden.
  • Het gemiddelde aantal kanalen dat organisaties gebruikt om te communiceren en betrokken te raken met hun klanten is nu 6.
  • Bijna de helft van de merken (45%) heeft een toegewijde mobiele app – een bewijs van het groeiende belang van mobiele apparaten in omnichannel strategieën.
  • 71% van de shoppers die een in-store ervaring gebruikten, zeiden dat ze het digitale kanaal hadden gebruikt om onderzoek te doen voordat ze de aankoop deden.
  • 50% van de marketeers zegt dat ze hun martech stacks meestal gebruiken “om omnichannel touchpoints en ervaringen te orkestreren”.
  • Slechts 22% van de klanten is tevreden over het niveau van personalisatie dat ze krijgen.
  • De uitgaven voor digitale reclame in de VS hebben in 2019 voor het eerst de uitgaven voor traditionele reclame overtroffen en bedroegen ongeveer 130 miljard dollar of 54,2% van de totale reclame-uitgaven.
  • 84% van de klanten zegt dat het ervaren van een merk is belangrijker dan het product of de dienst.
  • Klanten die winkelen op zowel online als offline kanalen hebben een 30% hogere Lifetime Value dan degenen die slechts één kanaal gebruiken.
  • 80% van de consumenten is meer geneigd om een ​​aankoop te doen wanneer merken gepersonaliseerde ervaringen bieden.
  • 90% van de consumenten verwacht consistente interacties op alle kanalen.
  • Klanten tellen meer dan ooit op sociale invloeden bij aankoopbeslissingen, met 4 van de 5 shoppers aangevend dat ze beïnvloed worden door social media aanbevelingen.
  • 85% van de online shoppers start een aankoop op een apparaat en voltooit deze op een ander.

Actuele Omnichannel Marketingstatistieken

98% van de Amerikanen wisselen tussen apparaten op dezelfde dag, wat het belang van een geïntegreerd omnichannel-marketingsysteem benadrukt.

Het statistiek dat 98% van de Amerikanen gedurende dezelfde dag tussen apparaten wisselt, toont aan hoe gewoonlijk het voor consumenten is om meerdere digitale toestellen te gebruiken, zoals smartphones, tablets, desktopcomputers en laptops. Wat betekent dit? Dit betekent dat wanneer u een marketingstrategie opstelt, u rekening moet houden met het feit dat uw publiek waarschijnlijk van het ene naar het andere apparaat springt. Vandaar het belang van een geïntegreerd omnichannel-marketingsysteem. Met een omnichannel-benadering zorgt u voor een naadloze en consistente ervaring voor uw klanten, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken. Het zorgt ervoor dat uw berichten en branding consistent zijn over alle platforms heen, wat de betrokkenheid en merkherkenning bij uw publiek vergroot.

Bedrijven met sterke omnichannel klantbetrokkenheid behouden gemiddeld 89% van hun klanten, vergeleken met 33% voor bedrijven met zwakke omnichannelbetrokkenheid.

Uit de genoemde statistiek blijkt het belang van een sterke omnichannel klantbetrokkenheid. “Omnichannel” betekent het creëren van een naadloze klantenervaring over alle platforms en contactpunten van een bedrijf. De klant kan overstappen van web naar mobiel en naar fysieke winkel en krijgt een consequente ervaring. Als uw bedrijf deze benadering met succes hanteert, dan behoudt u gemiddeld 89% van uw klanten. Dat is een hoog klantenbehoudspercentage. Aan de andere kant, als uw bedrijf zwak scoort op omnichannel betrokkenheid, behoudt u slechts 33% van uw klanten. Dat betekent dat 67% van uw klanten naar andere bedrijven overstapt. Dit onderstreept het belang van een sterke omnichannel klantbetrokkenheid: het verschil in klantbehoud zou uw bedrijf kunnen maken of breken.

87% van de klanten denkt dat merken nog harder moeten werken om een ​​naadloze ervaring te bieden.

Deze statistiek suggereert dat een overweldigende meerderheid – 87% om precies te zijn – van de klanten van mening is dat merken nog meer inspanningen moeten leveren om een naadloze ervaring te bieden. Met andere woorden, volgens 87 op 100 klanten, ongeacht de inspanningen die merken tot nu toe hebben geleverd voor productontwikkeling, klantenservice, user interface-ontwerp, enzovoort, zijn er nog steeds verbeterpunten. Ze verwachten een nog meer geïntegreerde, vloeiende en dus naadloze ervaring. Dit betekent dat merken volgens de klant moeten streven naar een beleving waarbij alle contactpunten met de klant vloeiend op elkaar aansluiten zonder obstakels, hiaten of incongruenties. U, als merk, dient dus niet alleen op de individuele kwaliteit van producten of diensten te focussen, maar ook op de algehele klantervaring in zijn geheel.

Het gemiddelde aantal kanalen dat organisaties gebruikt om te communiceren en betrokken te raken met hun klanten is nu 6.

Wanneer we het hebben over ‘het gemiddelde aantal kanalen dat organisaties gebruiken om te communiceren en betrokken te raken met hun klanten’, refereren we naar de verschillende methoden en platforms die organisaties inzetten om met hun klantbasis te interacteren. Dit kan variëren van traditionele methoden zoals direct mail en telefonische communicatie tot meer moderne methoden zoals sociale media, mobiele apps en e-mailmarketing. Het getal ‘6’ is relatief – het geeft gewoon aan dat in het onderzoek of de context die wordt besproken, de gemiddelde organisatie zes van deze communicatiekanalen gebruikt. Dit suggereert dat organisaties tegenwoordig steeds meer gebruik maken van meerdere kanalen om contact te maken met hun klanten, wat de complexiteit en diversiteit van hedendaagse bedrijfscommunicatie benadrukt. Dus, als u in het bedrijfsleven zit, zou u er goed aan doen om te overwegen hoe uw organisatie zich opstapelt en of het wellicht tijd is om uw bereik te diversifiëren en een meer ‘omnichannel’ benadering te overwegen.

Bijna de helft van de merken (45%) heeft een toegewijde mobiele app – een bewijs van het groeiende belang van mobiele apparaten in omnichannel strategieën.

Deze statistiek geeft aan dat bijna de helft (45%) van de merken een eigen mobiele app heeft. Dit betekent dat deze bedrijven hebben geïnvesteerd in het ontwikkelen van een specifieke applicatie voor smartphones en tablets, waardoor consumenten toegang hebben tot hun diensten of producten ongeacht waar ze zijn. U kunt dit zien als een sterke indicatie van de toenemende relevantie van mobiele apparaten in de business- en marketingstrategieën van bedrijven. Meer specifiek, het onderschrijft het belang van een ‘omnichannel’ benadering, waarbij bedrijven proberen om via meerdere verkoop- en marketingkanalen, zoals fysieke winkels, websites en mobiele apps, met hun klanten te communiceren. Dit maakt het gemakkelijker voor klanten om hun producten of diensten op te zoeken, te kopen en te gebruiken op een manier die voor hen het meest handig is.

71% van de shoppers die een in-store ervaring gebruikten, zeiden dat ze het digitale kanaal hadden gebruikt om onderzoek te doen voordat ze de aankoop deden.

Deze statistiek toont het samenspel aan tussen online en offline winkelen. Volgens de data, heeft 71% van de klanten die een fysieke winkelervaring hebben gehad, vooraf digitale kanalen gebruikt om onderzoek te doen voor het doen van hun aankopen. Dit betekent dat ondanks dat u in de winkel koopt, u waarschijnlijk vooraf op internet hebt gekeken naar de productinformatie, prijsvergelijkingen en beoordelingen van andere gebruikers. Kortom, deze statistiek benadrukt het toenemende belang en impact van digitale informatiebronnen op uw aankoopbeslissingen in de fysieke winkel.

50% van de marketeers zegt dat ze hun martech stacks meestal gebruiken “om omnichannel touchpoints en ervaringen te orkestreren”.

De genoemde statistiek geeft aan dat de helft van de marketeers hun martech stacks, ofwel hun technologische marketinginstrumenten, overwegend gebruikt om ‘omnichannel touchpoints en ervaringen te orkestreren’. Dit betekent dat ze deze instrumenten gebruiken om interacties met de klant via diverse kanalen (zoals websites, sociale media, e-mails etc.) te coördineren en te stroomlijnen. Het doel is om de klant op elk van deze kanalen een consistente en naadloze ervaring te bieden. Het feit dat 50% van de marketeers dit doet, geeft aan dat het een gebruikelijke en hoogstwaarschijnlijk effectieve strategie is in de marketing wereld. Met andere woorden, volgens deze statistiek tracht de helft van alle marketeers hun marketing technologie te gebruiken om een soepele, consistente klantervaring op alle platforms te waarborgen.

Slechts 22% van de klanten is tevreden over het niveau van personalisatie dat ze krijgen.

Uit deze statistiek blijkt dat slechts 22% van de klanten tevreden is over het niveau van personalisatie dat zij ervaren. Dit geeft ons inzicht in hoe bedrijven presteren op het gebied van klantenservice en persoonlijke aandacht. Met ‘personalisatie’ wordt in deze context bedoeld hoe goed een bedrijf erin slaagt om haar diensten of producten aan te passen aan de unieke behoeften en voorkeuren van individuele klanten. Het impliceert dat bijna vier op de vijf klanten, ofwel 78%, voelen dat ze geen voldoende gepersonaliseerde dienstverlening of producten ontvangen. Voor een bedrijf kan het enorm waardevol zijn om te begrijpen hoe ze dit percentage kunnen verhogen, omdat tevreden klanten vaak leiden tot hogere klantenretentie, terugkerende zaken en positieve mond-tot-mondreclame.

De uitgaven voor digitale reclame in de VS hebben in 2019 voor het eerst de uitgaven voor traditionele reclame overtroffen en bedroegen ongeveer 130 miljard dollar of 54,2% van de totale reclame-uitgaven.

De statistiek die u aanhaalt verwijst naar de verschuiving in de reclamewereld in de Verenigde Staten in het jaar 2019. In dit specifieke jaar werden de uitgaven aan digitale reclame voor het eerst groter dan die aan traditionele vormen van reclame. Dit betekent dat er meer geld werd besteed aan reclamevormen zoals sociale media-advertenties, zoekmachine-advertenties, e-mailmarketing, enzovoort, dan aan traditionele vormen zoals tv-spots, radio-advertenties en gedrukte media. Het totale bedrag dat aan digitale reclame werd besteed, was ongeveer 130 miljard dollar, wat meer dan de helft van de totale reclame-uitgaven voor dat jaar vertegenwoordigt, namelijk 54,2%. Dit markeert een significant kantelpunt in de industrie en benadrukt het groeiende belang van digitale strategieën in de reclamewereld.

84% van de klanten zegt dat het ervaren van een merk is belangrijker dan het product of de dienst.

Uit deze statistiek blijkt dat voor maar liefst 84% van de klanten het merkbeleving – dus de associaties en emoties die men heeft bij een merk – belangrijker is dan het specifieke product of de dienst die het merk aanbiedt. Dit wil zeggen, u als consument hecht meer waarde aan hoe u een merk ervaart en hoe het merk u laat voelen, dan aan de feitelijke kwaliteit of functie van het product of de dienst van dat merk. De statistiek benadrukt het belang van merkimago en klantperceptie in de hedendaagse markt. Het is dus voor bedrijven essentieel om niet alleen kwalitatieve producten of diensten aan te bieden, maar ook een sterk, positief merkbeeld op te bouwen dat aansluit bij de belevingswereld van de consument.

Klanten die winkelen op zowel online als offline kanalen hebben een 30% hogere Lifetime Value dan degenen die slechts één kanaal gebruiken.

De statistiek die u heeft genoemd, werpt licht op het koopgedrag van consumenten en hun waardevolle bijdrage aan een bedrijf over hun ‘levensduur’ als klant. Wanneer we zeggen dat klanten die zowel online als offline kanalen voor winkelen gebruiken, een 30% hogere ‘Lifetime Value’ hebben, betekent dit dat deze klanten over een bepaalde periode gemiddeld 30% meer financiële waarde opleveren aan het bedrijf in vergelijking met de klanten die alleen via één kanaal winkelen, hetzij online of offline. Het toont aan dat omnichannel klanten, d.w.z. klanten die op meerdere kanalen actief zijn, waardevoller zijn voor een bedrijf vanuit een langetermijnperspectief. Dit kan zijn door vaker aankopen te doen, hogere uitgaven bij elke aankoop, betrokkenheid bij het merk of een combinatie hiervan. Het onderstreept het belang voor bedrijven om multichannel retailstrategieën te implementeren om dergelijke waardevolle klanten te werven en te behouden.

80% van de consumenten is meer geneigd om een ​​aankoop te doen wanneer merken gepersonaliseerde ervaringen bieden.

Uit de gegeven statistiek blijkt dat 80% van de consumenten waarschijnlijker een aankoop doet wanneer merken een gepersonaliseerde ervaring bieden. Dit betekent dat als merken hun producten, diensten of marketingboodschappen specifiek afstemmen op de individuele behoeften, voorkeuren of interesses van de consument, 80 van de 100 consumenten hierdoor mogelijk worden aangemoedigd om een aankoop te doen. Dit toont aan hoe belangrijk personalisatie in de huidige markt is. Als consument betekent dit dat merken die tijd en moeite steken in het begrijpen van uw behoeften en verwachtingen u waarschijnlijk een betere klantervaring zullen bieden, wat op zijn beurt uw koopbeslissing kan beïnvloeden.

90% van de consumenten verwacht consistente interacties op alle kanalen.

Uit de gegeven statistiek blijkt dat 90% van de consumenten verwacht dat hun interacties over alle kanalen consistent zijn. Dit betekent dat u als bedrijf consequent moet zijn in uw communicatie en interactie met klanten, ongeacht of het contact wordt gemaakt via telefoon, e-mail, sociale media, face-to-face of een andere methode. Uw klanten verwachten dezelfde kwaliteit van service, toon van communicatie en snelheid van respons op al deze kanalen. Als u inconsistent bent, kan dit leiden tot verwarring of frustratie bij uw klanten, wat invloed kan hebben op hun tevredenheid en loyaliteit aan uw merk. Dus om aan de verwachtingen van uw klanten te voldoen, is het belangrijk dat uw bedrijf streeft naar consistentie over alle kanalen van klantinteractie.

Klanten tellen meer dan ooit op sociale invloeden bij aankoopbeslissingen, met 4 van de 5 shoppers aangevend dat ze beïnvloed worden door social media aanbevelingen.

Uit de statistiek blijkt het groeiende belang van sociale invloed op aankoopbeslissingen. Wat dit betekent is dat klanten steeds vaker vertrouwen op meningen en aanbevelingen van anderen via sociale media bij het doen van aankopen. Dit kan gaan om aanbevelingen van vrienden, familie of beïnvloeders op deze platforms. Als we naar de statistieken kijken, geeft maar liefst 80% (of 4 van de 5) van de shoppers aan dat hun aankoopbeslissingen in zekere mate worden beïnvloed door aanbevelingen op sociale media. Dit onderstreept het potentieel van sociale media als krachtig platform voor marketing en reclame. Als u een bedrijfseigenaar bent, is het belangrijk om rekening te houden met deze trend bij het ontwikkelen van uw marketingstrategieën. Betrek uw klanten via sociale media en gebruik deze platforms om uw producten of diensten aan te bevelen.

85% van de online shoppers start een aankoop op een apparaat en voltooit deze op een ander.

Uit de genoemde statistiek blijkt dat 85% van de online shoppers hun aankoopproces verdeelt over meerdere apparaten. U zou dit als volgt kunnen interpreteren: het merendeel van online shoppers start het proces van het bekijken of selecteren van producten op het ene apparaat, bijvoorbeeld een smartphone, en rondt de aankoop vervolgens af op een ander apparaat, zoals een computer of tablet. Dit kan verschillende redenen hebben, denk aan comfort, gebruiksgemak of veiligheid. Het benadrukt ook het belang voor webshops om ervoor te zorgen dat hun online platforms naadloos kunnen overschakelen tussen verschillende apparaten om de klant behulpzaam te zijn.

Referenties

0. – https://www.marketingtechblog.com

1. – https://www.ecommercetimes.com

2. – https://www.sas.com

3. – https://www.zendesk.com

4. – https://invespcro.com

5. – https://www.sendinblue.com

6. – https://www.pure360.com

7. – https://www.square2marketing.com

8. – https://archive.sap.com

9. – https://www.evergage.com

10. – https://www.harvardbusiness.org

11. – https://www.emarketer.com

12. – https://www.thinkwithgoogle.com

Inhoudsopgave