a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Pinterest Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost leert u over de meest recente Pinterest statistieken, zodat u beter inzicht krijgt in gebruikersgedrag, populariteit van content en nieuwste trends, waarmee u uw Pinterest marketingstrategie kunt optimaliseren.

  • Er zijn meer dan 459 miljoen actieve gebruikers op Pinterest per maand wereldwijd,
  • Van de mensen die Pinterest gebruiken om te winkelen, zijn 85% mobiele gebruikers,
  • 77% van de wekelijkse Pinners heeft nieuwe merken of producten ontdekt op Pinterest,
  • Ongeveer 2 miljard zoekopdrachten worden elke maand uitgevoerd op Pinterest,
  • 60% van de gebruikers is vrouw, terwijl 40% man is,
  • Het aantal Gen Z Pinterest-gebruikers is sinds 2019 met 50% toegenomen,
  • Pinterest gebruikers in Nederland hebben sinds het begin van de pandemie ruim 50% meer pins gemaakt,
  • Mannen zijn de snelst groeiende demografische groep op Pinterest met een toename van 40%,
  • Er zijn wereldwijd meer dan 240 miljard pins opgeslagen op Pinterest,
  • 47% van de millennial Pinners heeft een aankoop gedaan na het zien van een pin,
  • Tijdens de Feestdagen in 2020 noteerde Pinterest in Nederland een toename van 85% in zoekopdrachten naar ‘cadeau ideeën’,
  • Gebruikers zijn 3 keer meer geneigd te klikken op een Pinterest-advertentie dan op die van andere sociale platforms,
  • 78% van de gebruikers vindt het acceptabel dat merken inhoud en advertenties aanbieden,
  • Pinterest verwijst 33% meer verkeer naar shopping sites dan Facebook,
  • De gemiddelde tijd doorgebracht op Pinterest per bezoek is 14,2 minuten,

Actuele Pinterest Statistieken

Er zijn meer dan 459 miljoen actieve gebruikers op Pinterest per maand wereldwijd,

U zult wellicht geïnteresseerd zijn om te weten dat er wereldwijd meer dan 459 miljoen actieve gebruikers op Pinterest zijn. Dit betekent dat elke maand minstens 459 miljoen individuen inloggen en de website of app van Pinterest gebruiken om ideeën te zoeken of inspiratie op te doen. Het kan variëren van het zoeken naar recepten, mode-ideeën, interieurinspiratie, fitnessoefeningen, knutselprojecten en nog veel meer. Dit aantal actieve gebruikers geeft de omvang aan van Pinterest’s bereik en invloed op het wereldwijde web. Het toont aan dat Pinterest een belangrijke speler is in het sociale media landschap en zeer effectief kan zijn als platform voor marketing en communicatie. Het is de moeite waard om hier rekening mee te houden, vooral als u probeert te bepalen waar uw merk of bedrijf zich online op zou moeten concentreren.

Van de mensen die Pinterest gebruiken om te winkelen, zijn 85% mobiele gebruikers,

Uit de gegeven statistiek blijkt dat van de individuen die Pinterest benutten voor hun winkelbehoeften, 85% dit doen via hun mobiele apparaten. Met andere woorden, het merendeel van de Pinterest-gebruikers die de app gebruiken om te winkelen, doen dit dus niet via een desktopcomputer of laptop, maar via een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. Dit markeert een duidelijke trend in het algemene gedrag van consumenten om meer afhankelijk te zijn van mobiele technologie bij het winkelen, en bevestigt dat het voor bedrijven belangrijk is om zich te richten op het optimaliseren van hun mobiele platformen om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Als u als bedrijf van plan bent om Pinterest te gebruiken voor marketingdoeleinden, is het cruciaal om rekening te houden met dit gegeven. Uw strategieën moeten dus toegespitst zijn op het aanspreken van mobiele gebruikers.

77% van de wekelijkse Pinners heeft nieuwe merken of producten ontdekt op Pinterest,

Uit de statistiek blijkt dat 77% van de mensen die wekelijks Pinterest gebruiken, nieuwe merken of producten ontdekken via dit platform. Dit betekent dat deze regelmatige gebruikers van Pinterest, oftewel ‘Pinners’, bijna vier van de vijf keer worden blootgesteld aan nieuwe merken of producten die ze nog niet kenden, enkel en alleen door het gebruik van deze dienst. Voor u als ondernemer, marketeer of gewoon als gebruiker, betekent dit dat Pinterest een waardevol platform kan zijn om nieuwe producten te ontdekken of om uw producten onder de aandacht te brengen naar een breed en actief publiek.

Ongeveer 2 miljard zoekopdrachten worden elke maand uitgevoerd op Pinterest,

U vraagt zich misschien af wat de statistiek ‘Ongeveer 2 miljard zoekopdrachten worden elke maand uitgevoerd op Pinterest’ precies betekent. Het aantal van 2 miljard vertegenwoordigt de hoeveelheid pogingen die gebruikers wereldwijd elke maand doen om informatie te vinden op Pinterest, een social media platform. Dit betekent dat in elke maand, gebruikers in totaal ongeveer 2 miljard keer de zoekfunctie van Pinterest gebruiken om informatie of inspiratie te zoeken. Dit kan gaan om recepten, decortips, mode-inspiratie of welk topic dan ook dat Pinterest dekt. De statistiek onderstreept het enorme gebruik en de populariteit van Pinterest als een zoekmachine voor creatieve ideeën en inspiratie.

60% van de gebruikers is vrouw, terwijl 40% man is,

In de aangegeven statistiek wordt aangeduid dat van alle gebruikers, 60% vrouw is en 40% man. Dit betekent dat wanneer u naar een willekeurige groep gebruikers kijkt, u kunt verwachten dat ongeveer zes op de tien gebruikers vrouwelijk zijn, terwijl de resterende vier op de tien doorgaans mannelijk zijn. Het illustreert dus een overwicht van vrouwelijke gebruikers in verhouding tot mannelijke gebruikers. Let wel, dit is een algemene trend en kan variëren, afhankelijk van de specifieke populatie die wordt onderzocht. Deze gegevens kunnen nuttig zijn voor gerichte marketing, productontwikkeling en vele andere toepassingen waarbij het belangrijk is om het geslacht van de gebruikers te kennen.

Het aantal Gen Z Pinterest-gebruikers is sinds 2019 met 50% toegenomen,

Deze statistiek geeft aan dat er sinds 2019 een aanzienlijke stijging is waar te nemen in het aantal Gen Z-gebruikers op Pinterest. Met de term ‘Gen Z’ wordt doorgaans de generatie aangeduid die is geboren tussen het midden tot eind jaren ’90 en de vroege 2010s. Een toename van 50% betekent dat er de helft meer Gen Z-gebruikers op Pinterest zijn dan er in 2019 waren. Als bijvoorbeeld het oorspronkelijke aantal gebruikers 10.000 was, is dit aantal sinds 2019 toegenomen tot 15.000, een stijging van 50%. Deze statistiek is belangrijk omdat het u inzicht kan geven in de demografische verschuiving en populariteit van het socialemediaplatform onder jongere gebruikers.

Pinterest gebruikers in Nederland hebben sinds het begin van de pandemie ruim 50% meer pins gemaakt,

Deze statistiek geeft aan dat het gebruik van Pinterest in Nederland aanzienlijk is toegenomen sinds het begin van de pandemie. Concreet betekent het dat gebruikers van Pinterest meer dan 50% meer ‘pins’ hebben gemaakt. Een ‘pin’ op Pinterest is een afbeelding die aan een digitaal prikbord wordt toegevoegd. Deze kunnen variëren van receptfoto’s tot interieurdesigns en nog veel meer. Het intensievere gebruik van Pinterest kan mogelijk worden gezien als een gevolg van het feit dat mensen meer tijd thuis doorbrengen vanwege de pandemie. Deze toename in het aantal pins kan wijzen op meer interesse in, of meer tijd besteed aan, projecten, recepten, hobby’s en andere creatieve ideeën waarvoor Pinterest vaak wordt gebruikt. U, als gebruiker van Pinterest, kunt de impact van deze toename ook merken doordat er meer nieuwe content beschikbaar is om te ontdekken en te delen.

Mannen zijn de snelst groeiende demografische groep op Pinterest met een toename van 40%,

Uit de gegeven statistiek kunnen we opmaken dat het gebruik van Pinterest onder mannen aanzienlijk toeneemt. Met een indrukwekkende groei van 40% vormen mannen de groep die het snelst in aantal groeit op dit social media platform. Dit betekent concreet dat het percentage mannelijke Pinterest-gebruikers stijgt. Dit kan het gevolg zijn van milieuveranderingen, marketingstrategieën of voorkeursveranderingen van mannelijke internetgebruikers. Het is belangrijk om op te merken dat deze groei relatief is en niet absoluut. Ondanks dat het aantal vrouwelijke gebruikers nog steeds fors hoger is, neemt het aandeel van mannelijke gebruikers sneller toe. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om contentstrategieën te verfijnen of om de doelmarkten aan te spreken. U, als lezer, dient zich ervan bewust te zijn dat deze trends zich voortzetten en mogelijk de dynamiek van Pinterest en andere sociale mediaplatforms beïnvloeden.

Er zijn wereldwijd meer dan 240 miljard pins opgeslagen op Pinterest,

U zult wellicht verrast zijn om te horen dat er wereldwijd meer dan 240 miljard ‘pins’ zijn opgeslagen op Pinterest. Dit getal is ongelofelijk hoog en wat het betekent is dat gebruikers van Pinterest – een sociaal mediaplatform dat voornamelijk wordt gebruikt voor het delen van afbeeldingen en het vinden van ideeën – bij elkaar opgeteld meer dan 240 miljard keer een afbeelding, video of ander type inhoud hebben ‘gepind’. Wanneer een gebruiker een pin opslaat, voegt hij of zij deze specifieke inhoud toe aan hun persoonlijke borden om later te bekijken of te delen. Dit torenhoge aantal illustreert de enorme hoeveelheid informatie, ideeën en inspiratie die beschikbaar is op dit platform en hoe actief de gemeenschap is in het uitwisselen van deze inhoud.

47% van de millennial Pinners heeft een aankoop gedaan na het zien van een pin,

Deze statistiek geeft aan dat bijna de helft van de millennials die gebruikmaken van Pinterest, bekend als ‘Pinners’, hebben aangegeven dat ze een product hebben gekocht na het zien van het product via een pin op het platform. Dit betekent dat als u een bedrijf of winkelier bent met producten die aantrekkelijk zijn voor deze demografie, Pinterest een effectief promotiekanaal kan zijn om uw producten onder de aandacht te brengen en uiteindelijk de verkoop te verhogen. Het laat ook zien hoe invloedrijk sociale media kunnen zijn in het vormgeven van koopgedrag, vooral onder jongere consumenten.

Tijdens de Feestdagen in 2020 noteerde Pinterest in Nederland een toename van 85% in zoekopdrachten naar ‘cadeau ideeën’,

Dit betekent eigenlijk dat tijdens de feestdagen in 2020, er op het sociale media platform Pinterest in Nederland aanzienlijk meer gezocht is naar ‘cadeau ideeën’. Specifiek, de zoekopdrachten naar ‘cadeau ideeën’ zijn met 85% gestegen ten opzichte van een eerdere periode. Dit kan het gevolg zijn van diverse factoren. Bijvoorbeeld, tijdens de feestdagen zijn mensen vaak op zoek naar cadeau-ideeën voor hun dierbaren en Pinterest is een populaire plek om inspiratie op te doen. De enorme toename kan ook een resultaat zijn van meer mensen die thuis zijn vanwege de coronapandemie, en dus meer tijd besteden aan het online zoeken naar en kopen van cadeaus. Het geeft u een inzicht dat Pinterest een krachtig platform kan zijn als het gaat om zoekgedrag gerelateerd aan feestdagen en cadeau-ideeën.

Gebruikers zijn 3 keer meer geneigd te klikken op een Pinterest-advertentie dan op die van andere sociale platforms,

Deze statistiek stelt dat u als gebruiker drie keer sneller geneigd bent om op een advertentie op Pinterest te klikken dan op een advertentie op een ander sociaal platform. Dit betekent dat Pinterest-advertenties over het algemeen effectiever zijn in het aantrekken van de aandacht van de gebruikers en hen aanzetten tot actie, in dit geval het klikken op de advertentie. Pinterest genereert dus meer interactie per advertentie in vergelijking met andere sociale media platforms. Dit kan van belang zijn bij het bepalen van uw marketingstrategie, omdat het aangeeft waar uw advertentie het meest effectief zal zijn.

78% van de gebruikers vindt het acceptabel dat merken inhoud en advertenties aanbieden,

Deze statistiek geeft aan dat een aanzienlijk deel, namelijk 78%, van de gebruikers het geen probleem vindt dat merken inhoud en advertenties aan hen presenteren. Dit kan betekenen dat deze gebruikers de waarde inzien van de producten, diensten of informatie die merken aanbieden, of dat ze de aanwezigheid van gebrandmerkte inhoud en advertenties zien als een noodzakelijk onderdeel van hun ervaring op een platform of service. Het suggereert dat u als merk een breed publiek kunt bereiken dat open staat voor uw inhoud en advertenties, waardoor u een kans heeft om uw merkbewustzijn te vergroten, klantrelaties te versterken en potentiële verkoopmogelijkheden te realiseren.

Pinterest verwijst 33% meer verkeer naar shopping sites dan Facebook,

Deze statistiek betekent dat Pinterest, een platform waarop u afbeeldingen kunt delen en verzamelen, een significant hulpmiddel is om verkeer naar winkelsites te leiden. Specifiek stuurt Pinterest 33% meer gebruikers naar winkelsites in vergelijking met Facebook. Dat wil zeggen, voor elke honderd bezoekers die Facebook stuurt naar een winkelsite, stuurt Pinterest er honderddrieëndertig. Dit kan vooral belangrijk voor u zijn als u een online winkelier of marketeer bent. Een dergelijk inzicht helpt uw marketing strategie te verbeteren door u in staat te stellen een meer doelgerichte benadering te hanteren, wetende welk platform meer potentieel verkeer naar uw site biedt. Het is dus zeker de moeite waard om te investeren in Pinterest als u geïnteresseerd bent in het verhogen van het bezoekersverkeer naar uw verkoopsite.

De gemiddelde tijd doorgebracht op Pinterest per bezoek is 14,2 minuten,

De statistiek ‘De gemiddelde tijd doorgebracht op Pinterest per bezoek is 14,2 minuten,’ verwijst naar de hoeveelheid tijd die een gemiddelde gebruiker neemt om door Pinterest te navigeren tijdens één sessie. In andere woorden, wanneer u Pinterest bezoekt, brengt u waarschijnlijk ongeveer 14,2 minuten door met het verkennen van de inhoud voordat u de site verlaat of uw activiteit onderbreekt. Deze tijd kan besteed worden aan het bekijken van afbeeldingen, het lezen van berichten, het communiceren met andere gebruikers of een mix van deze activiteiten. Deze statistiek geeft adverteerders, marketeers en andere geïnteresseerden waardevolle inzichten in het gedrag van de gebruikers op Pinterest. Het suggereert dat Pinterest een platform is waar gebruikers aanzienlijke hoeveelheden tijd besteden en daarmee mogelijk meer betrokken zijn bij de inhoud, wat gunstig is voor marketing- en reclamedoeleinden.

Referenties

0. – https://www.omnicoreagency.com

1. – https://newsroom.pinterest.com

2. – https://business.pinterest.com

3. – https://blog.hootsuite.com

4. – https://www.oberlo.com

Inhoudsopgave