a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Rijden Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u een gedetailleerd en up-to-date overzicht verwachten van de meest recente rijstatistieken, die u inzicht bieden in verschillende aspecten van rijgedrag, verkeersveiligheid, autogebruik en meer.

  • In 2019 waren er in Nederland bijna 5,5 miljoen voertuigbestuurders van 18 t/m 24 jaar.
  • In 2020 heeft de Nederlandse politie meer dan 30.000 rijbewijzen ingevorderd.
  • In 2019 waren er in Nederland ongeveer 678.000 ongevallen gemeld aan de politie.
  • Uit gegevens van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat in 2019 het aantal verkeersdoden in Nederland 661 was.
  • In 2019 was 53% van de verkeersslachtoffers een inzittende van een personenauto.
  • In 2018 was de gemiddelde afstand die per dag met een auto werd afgelegd in Nederland ongeveer 34,5 km.
  • In 2019 was het totaal van voertuigkilometers in Nederland ruim 150,6 miljard kilometer.
  • Elk jaar dtankt de gemiddelde Nederlandse automobilist zijn auto 40 keer vol.
  • In 2019 waren er in Nederland bijna 9,2 miljoen auto’s geregistreerd.
  • In 2020 had ongeveer 90% van de inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder een rijbewijs.
  • Rond de 11% van de Nederlandse automobilisten gebruikt zijn of haar telefoon tijdens het rijden.
  • In 2018 waren mannen verantwoordelijk voor maar liefst 80% van alle snelheidsovertredingen.
  • Ongeveer 66% van de Nederlanders vindt dat ze beter rijden dan de gemiddelde autobestuurder.
  • Rond de 20% van de automobilisten heeft in het verleden ooit een rijverbod gehad.
  • In 2020 werden in Nederland rond de 48 duizend nieuwe motorfietsen verkocht.

Actuele Rijden Statistieken

In 2019 waren er in Nederland bijna 5,5 miljoen voertuigbestuurders van 18 t/m 24 jaar.

Deze statistiek gaat over het aantal voertuigbestuurders in de leeftijdscategorie van 18 t/m 24 jaar in Nederland in 2019. In dat jaar waren er namelijk bijna 5,5 miljoen jonge volwassenen in Nederland die een voertuig bestuurden. Dit kan elk soort voertuig omvatten, zoals personenauto’s, vrachtwagens, bussen, motoren of scooters. Het is een indicatie van hoeveel jonge volwassenen in Nederland de verantwoordelijkheid of de mogelijkheid hadden om een voertuig te besturen. Het benadrukt ook het potentieel voor verkeers- en mobiliteitsvraagstukken gericht op deze specifieke leeftijdsgroep. Als u dus beleidsmaker, onderzoeker of geïnteresseerd bent in vervoer onder jongvolwassene in Nederland, dan is dit een belangrijke statistiek om rekening mee te houden.

In 2020 heeft de Nederlandse politie meer dan 30.000 rijbewijzen ingevorderd.

In 2020 heeft de Nederlandse politie een opvallende statistiek geregistreerd: er zijn meer dan 30.000 rijbewijzen ingevorderd. Dit betekent dat er in dat jaar boven de 30.000 gevallen zijn geweest waarin bestuurders hun rijprivileges hebben verloren. De politie vordert rijbewijzen in bij situaties waarin de verkeersveiligheid zwaar in het geding is. Voorbeelden hiervan zijn rijden onder invloed, rijden met buitensporige snelheid, of herhaaldelijk overtreden van verkeersregels. Dus als u deel van de verkeer bent, neem deze statistiek als een herinnering om altijd de verkeersregels te respecteren en veilig te rijden. Het is een serieuze verantwoordelijkheid en het niet navolgen ervan kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals in het geval van de bovengenoemde 30.000 personen.

In 2019 waren er in Nederland ongeveer 678.000 ongevallen gemeld aan de politie.

De statistiek die aangeeft dat er in 2019 ongeveer 678.000 ongevallen in Nederland werden gemeld aan de politie, verwijst naar het totaal aantal incidenten waarbij burgers contact hebben opgenomen met de politie om een of andere vorm van ongeval te rapporteren. Dit aantal omvat een breed scala aan incidenten, variërend van verkeersongevallen en diefstal tot mishandeling en andere vormen van geweld. Het is van belang op te merken dat niet alle gemelde ongevallen noodzakelijkerwijs leidden tot een strafrechtelijk onderzoek of vervolging; in sommige gevallen kunnen ze enkel zijn geregistreerd voor administratieve doeleinden of om een verzekeringseis te ondersteunen. Als inwoner van Nederland is het voor u van belang deze cijfers te kennen om uzelf bewust te zijn van het veiligheidsklimaat binnen uw land.

Uit gegevens van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat in 2019 het aantal verkeersdoden in Nederland 661 was.

Uit de statistische gegevens van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wordt duidelijk dat er in het jaar 2019 in totaal 661 verkeersdoden in Nederland waren. Dit betekent dat er gedurende dat jaar 661 mensen zijn overleden als gevolg van een verkeersongeval. Het is belangrijk om dit soort gegevens te analyseren en te begrijpen omdat ze ons waardevolle informatie geven over de veiligheid op de weg. Deze cijfers kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op beleidsvorming rondom verkeersveiligheid, zoals het ontwerpen van veiligere wegen of het implementeren van nieuwe verkeersregels. Daarbij bieden zij een indicatie over hoe effectief eerdere maatregelen zijn geweest en wat de aandachtspunten voor de toekomst kunnen zijn om het aantal verkeersdoden verder terug te dringen.

In 2019 was 53% van de verkeersslachtoffers een inzittende van een personenauto.

De statistiek die u in 2019 beschrijft, dat 53% van de verkeersslachtoffers inzittenden waren van een personenauto, biedt inzicht in de risico’s die autobezitters en passagiers mogelijk lopen in het verkeer. Het betekent dat over de helft van alle mensen die in dat jaar in een verkeersincident betrokken waren en daarbij gewond raakten of het leven lieten, zich in een personenauto bevonden op het moment van het ongeluk. Het omvat niet alleen de bestuurder maar ook de passagiers. Deze statistiek benadrukt het belang van veiligheidsmaatregelen in personenauto’s, zoals airbags en gordels, alsook het belang van defensieve rijvaardigheden. Het kan ook gebruikt worden om beleid rondom verkeersveiligheid te evalueren en vorm te geven, gericht op het verminderen van het aantal verkeersongevallen waarbij personenauto’s betrokken zijn.

In 2018 was de gemiddelde afstand die per dag met een auto werd afgelegd in Nederland ongeveer 34,5 km.

In 2018 legde de gemiddelde automobilist in Nederland dagelijks een afstand af van ongeveer 34,5 kilometer. Wat betekent dit? Het betekent dat als u alle kilometers bij elkaar optelt die elke auto op een enkele dag in heel Nederland heeft afgelegd, en vervolgens dat aantal deelt door het totale aantal auto’s dat die dag heeft gereden, u ongeveer op 34,5 kilometer uitkomt. Dat is de gemiddelde afstand die per auto werd afgelegd. Het is belangrijk te bedenken dat dit een gemiddelde is, dus sommige auto’s hebben op die dag misschien slechts een paar kilometer afgelegd, terwijl andere wellicht honderden kilometers hebben gereden.

In 2019 was het totaal van voertuigkilometers in Nederland ruim 150,6 miljard kilometer.

In 2019 werd er in Nederland een totaal van ruim 150,6 miljard kilometer gereden met voertuigen. Deze statistiek verwijst naar het gecombineerd aantal kilometers dat alle soorten voertuigen, inclusief auto’s, vrachtwagens, bussen, enzovoort, over een bepaalde periode hebben afgelegd. In dit geval beslaat de periode een heel kalenderjaar. Als we het hebben over ‘voertuigkilometers’, dan tellen we dus simpelweg alle kilometers op die zijn gereden door alle voertuigen in het land. In uw geval, als inwoner van Nederland, betekent dit dat er in 2019 gemiddeld 8812 kilometer per persoon is gereden, uitgaande van een bevolking van ruim 17 miljoen inwoners. Deze cijfers kunnen variëren op basis van verschillende factoren, zoals economische activiteit, bevolkingsgroei, mobiliteitsbeleid, enzovoort.

Elk jaar dtankt de gemiddelde Nederlandse automobilist zijn auto 40 keer vol.

De statistiek dat de gemiddelijke Nederlandse automobilist zijn auto 40 keer per jaar vol tankt, betekent simpelweg dat als we naar alle automobilisten in Nederland kijken en het aantal keren dat zij hun auto gedurende een jaar vol tanken, tellen, we gemiddeld op het getal 40 uitkomen. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat u, als individuele automobilist, precies 40 keer per jaar uw auto vol tankt. Dit is een gemiddelde, dus sommige automobilisten zullen hun auto vaker vol tanken, terwijl anderen dat misschien minder vaak doen. Het kan afhangen van een aantal factoren, waaronder hoeveel u rijdt, hoe zuinig uw auto is, de grootte van uw brandstoftank en uw persoonlijke gewoonten en voorkeuren.

In 2019 waren er in Nederland bijna 9,2 miljoen auto’s geregistreerd.

Deze statistiek geeft aan dat in het jaar 2019, er ongeveer 9,2 miljoen auto’s geregistreerd waren in Nederland. Dit betekent dat er 9,2 miljoen auto’s waren die officieel genoteerd stonden bij de overheid, veelal bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dit getal omvat alle soorten auto’s, van bedrijfsvoertuigen tot persoonlijke voertuigen. Als u een auto-eigenaar bent, maakt uw voertuig deel uit van deze statistiek. Dit getal is ook nuttig om te begrijpen hoeveel Nederlanders afhankelijk zijn van auto’s voor hun dagelijkse vervoersbehoeften. Het geeft ons ook een idee van de mate van autogebruik en de mogelijke invloed daarvan op factoren zoals verkeerscongestie en milieueffecten.

In 2020 had ongeveer 90% van de inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder een rijbewijs.

Deze statistiek vertelt ons dat in het jaar 2020, ongeveer 90% van de volwassen inwoners van Nederland in het bezit was van een rijbewijs. Dit percentage betekent dat bijna heel de volwassen bevolking van dit land de wettelijke toestemming heeft om een motorvoertuig te besturen. Het impliceert ook dat rijden een veel voorkomende vaardigheid is onder de Nederlanders. Als u een Nederlander boven de 18 jaar bent, dan is de kans groot dat u zelf ook in het bezit bent van een rijbewijs, gezien dit hoge percentage. Houd er echter rekening mee dat ‘ongeveer 90%’ niet betekent dat elke volwassene in Nederland een rijbewijs heeft, het betekent dat uit elke groep van 10 volwassenen, er waarschijnlijk 9 een rijbewijs hebben.

Rond de 11% van de Nederlandse automobilisten gebruikt zijn of haar telefoon tijdens het rijden.

Uit statistieken blijkt dat ongeveer 11% van de Nederlandse automobilisten zijn of haar telefoon gebruikt tijdens het rijden. Dit betekent dat van elke 100 autorijders in Nederland er 11 zijn die op enig moment hun telefoon bedienen tijdens het besturen van hun auto. Dit kan variëren van het snel checken van een binnenkomend bericht, het selecteren van een liedje of het gebruik van navigatie-apps tot het voeren van telefoongesprekken. Hoewel dit percentage relatief klein lijkt, is dit gedrag gevaarlijk omdat het de aandacht van de bestuurder afleidt met een potentieel verhoogd risico op verkeersongevallen. Elk gebruik van een telefoon achter het stuur is een inbreuk op de verkeersveiligheid.

In 2018 waren mannen verantwoordelijk voor maar liefst 80% van alle snelheidsovertredingen.

In 2018 waren mannen verantwoordelijk voor maar liefst 80% van alle snelheidsovertredingen. Dit betekent dat van elke 100 gemelde overtredingen, 80 gevallen betrekking hadden op mannen die te hard reden. In andere woorden, bij vier van de vijf snelheidsovertredingen was een man de overtreder. Dit is natuurlijk significant hoger dan het percentage dat je zou verwachten als er geen verschil zou zijn tussen mannen en vrouwen qua snelheidsovertredingen. Het is echter niet duidelijk waarom dit percentage zo hoog is. Het kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld dat mannen meer autorijden dan vrouwen, dat ze vaker geneigd zijn om harder te rijden, of dat ze minder vaak gepakt worden als ze een snelheidsovertreding begaan. Het is in ieder geval een interessante statistiek die naar meer onderzoek schreeuwt. U als lezer zou hierbij kunnen denken aan mogelijke maatregelen of bewustwordingscampagnes, specifiek gericht op mannen, om dit percentage in de toekomst naar beneden te krijgen.

Ongeveer 66% van de Nederlanders vindt dat ze beter rijden dan de gemiddelde autobestuurder.

Uit de statistiek die u hier ziet, blijkt dat rond de 66% van de Nederlanders gelooft dat ze beter kunnen rijden dan de gemiddelde autobestuurder. Dit betekent dat bijna tweederde van de mensen in Nederland zichzelf als bovengemiddelde chauffeurs ziet. Dit is een interessante statistiek, omdat het vermogen om te rijden objectief gemeten kan worden, en toch gelooft een aanzienlijk percentage van de mensen dat zij beter zijn dan gemiddeld. Het is belangrijk te weten dat dit een perceptie is en niet noodzakelijkerwijs de realiteit weerspiegelt. Het kan een voorbeeld zijn van het zogenaamde “superioriteitsbias”, waarbij mensen de neiging hebben om hun eigen vaardigheden en prestaties te overschatten in vergelijking met anderen.

Rond de 20% van de automobilisten heeft in het verleden ooit een rijverbod gehad.

Uit de aangehaalde statistiek blijkt dat ongeveer 20% van de automobilisten op een bepaald moment in het verleden een rijverbod heeft gehad. In meer eenvoudige bewoordingen betekent dit dat van elke vijf automobilisten er gemiddeld één een rijverbod heeft gehad. Dit rijverbod kan het resultaat zijn van verschillende factoren zoals rijden onder invloed, te snel rijden, onveilig rijgedrag of het overtreden van andere verkeersregels. Dit percentage kan echter variëren afhankelijk van de plaats, de handhaving van de verkeersregels en de leeftijd en het geslacht van de bestuurders. Het is belangrijk te onthouden dat een rijverbod meestal het gevolg is van roekeloos of onverantwoord rijgedrag, wat de kans op ongelukken op de weg aanzienlijk verhoogt. Het is dus in het belang van uw veiligheid en die van anderen om de verkeersregels te respecteren en verantwoord te rijden.

In 2020 werden in Nederland rond de 48 duizend nieuwe motorfietsen verkocht.

In deze statistiek wordt u geïnformeerd over de verkoop van nieuwe motorfietsen in Nederland in het jaar 2020. Het cijfer 48 duizend verwijst naar het totaal aantal nieuwe motorfietsen dat in dat jaar is verkocht. Dit betekent dat verschillende particulieren en bedrijven gezamenlijk in totaal 48 duizend nieuwe motorfietsen hebben aangeschaft. Dit cijfer geeft een indicatie van het aankoopgedrag van consumenten in relatie tot motorfietsen binnen die specifieke periode. Het kan worden gebruikt om trends te analyseren, bijvoorbeeld om te zien of de verkoop in dat jaar is gestegen of gedaald in vergelijking met voorgaande jaren, of om het succes van bepaalde merken of modellen te meten.

Referenties

0. – https://www.rtlnieuws.nl

1. – https://www.unitedconsumers.com

2. – https://www.bovag.nl

3. – https://www.cbs.nl

4. – https://www.autoweek.nl

5. – https://www.swov.nl

6. – https://www.ad.nl

7. – https://www.transport-online.nl

Inhoudsopgave