a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Statistieken Klantbehoud: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u een grondige analyse verwachten van de nieuwste gegevens en trends in klantbehoud statistieken, die u nieuwe inzichten geven en helpen in het evalueren en verbeteren van uw strategieën voor klantbehoud.

  • Het is 5-25X duurder om een nieuwe klant te werven dan een bestaande te behouden.
  • Een verhoging van de klantretentie met 5% kan de winst met 25% tot 95% verhogen.
  • Bedrijven zien een winsttoename van 75% bij een toename van de klantretentieratio van 5%.
  • Bedrijven die prioriteit geven aan de klantervaring genereren 60% hogere winsten dan hun concurrenten.
  • 65% van de omzet van een bedrijf komt van bestaande klanten.
  • 93% van de klanten zal waarschijnlijk herhaalaankopen doen bij bedrijven met uitstekende klantenservice.
  • 72% van de bedrijven zien klantretentie als hun belangrijkste doel.
  • 32% van de wereldwijde consumenten zou een merk waarvan ze houden na slechts één slechte ervaring verlaten.
  • 67% van de klanten noemt slechte ervaringen als reden voor churn.
  • Een toename van 2% in klantretentie heeft hetzelfde effect op de winst als de kosten met 10% verlagen.
  • 54% van de bedrijven maken klantretentie tot hun topprioriteit.
  • 52% van de bedrijven wereldwijd beschouwen klantretentie als het grootste obstakel voor hun groei.

Actuele Statistieken Klantbehoud

Het is 5-25X duurder om een nieuwe klant te werven dan een bestaande te behouden.

Deze statistiek illustreert hoe kosteneffectief klantbehoud kan zijn in vergelijking met klantenwerving. Met andere woorden, het investeren in klantrelaties en -tevredenheid kan zakelijk zeer voordelig zijn. De bewering dat ‘het 5 tot 25 keer duurder is om een nieuwe klant te werven dan een bestaande te behouden’, betekent gewoon dat de kosten en inspanningen die gepaard gaan met marketing, reclame, en verkoopstrategieën om nieuwe klanten aan te trekken, aanzienlijk hoger zijn dan de kosten van activiteiten zoals klantenservice, loyaliteitsprogramma’s of klantenbinding om bestaande klanten te behouden. U kunt dus aanzienlijke kosten besparen en efficiënter zijn door meer te investeren in uw bestaande klanten dan altijd nieuwe klanten proberen te werven.

Een verhoging van de klantretentie met 5% kan de winst met 25% tot 95% verhogen.

Deze statistiek geeft aan dat een toename van de klantretentie – dat is het vermogen van een bedrijf om zijn bestaande klanten te behouden – met 5% de winst van een bedrijf met 25% tot 95% kan verhogen. In feite, als uw bedrijf meer klanten behoudt, betekent dit dat u minder hoeft uit te geven aan dure marketingtechnieken om nieuwe klanten te werven. Bovendien zullen loyale klanten vaker terugkomen om aankopen te doen en kunnen ze ook nieuwe klanten aanbrengen via mond-tot-mondreclame. Dus, zelfs een kleine stijging van 5% in de retentie van klanten kan aanzienlijk bijdragen aan de winst van uw bedrijf, variërend van 25% tot zelfs 95%.

Bedrijven zien een winsttoename van 75% bij een toename van de klantretentieratio van 5%.

Deze statistiek laat zien hoe belangrijk het is om klanten te behouden voor uw bedrijf. Wat het precies betekent is dat wanneer uw bedrijf erin slaagt om de klantretentieratio (het percentage klanten dat u behoudt over een bepaalde periode) te verhogen met 5%, u een winsttoename van 75% kunt verwachten. Dit toont aan hoe waardevol loyaliteit van klanten kan zijn. In plaats van altijd te focussen op het aantrekken van nieuwe klanten, kunt u dus ook aanzienlijke winst maken door gewoon de klanten te behouden die u al heeft. Het verhogen van de klantretentie met 5% klinkt misschien als een klein beetje, maar zoals deze statistiek laat zien, kan de impact op uw winstmarge enorm zijn.

Bedrijven die prioriteit geven aan de klantervaring genereren 60% hogere winsten dan hun concurrenten.

De statistiek geeft aan dat bedrijven die prioriteit geven aan de klantervaring veel kans hebben op hogere winsten. Meer specifiek, deze bedrijven genereren maar liefst 60% hogere winsten dan hun concurrenten. Dit impliceert dat, als u een bedrijf heeft, het focussen op de klantervaring zeer voordelig voor u kan zijn. De klantervaring omvat alle interacties die een klant heeft met uw bedrijf, van het eerste contact tot de afhandeling van eventuele problemen of klachten. Een positieve klantervaring kan leiden tot herhalingsaankopen, mond-tot-mondreclame en klantloyaliteit. Dus hoewel het investeren in klantervaring initieel kosten met zich meebrengt, kunnen de potentiële voordelen, zoals aangegeven door deze statistiek, op de lange termijn zeer winstgevend zijn.

65% van de omzet van een bedrijf komt van bestaande klanten.

Dit statistiek geeft aan dat 65% van de totale inkomsten van een bedrijf afkomstig is van hun bestaande klanten. Dit benadrukt het belang van klantbehoud voor de financiële gezondheid van het bedrijf. Niet alleen zijn huidige klanten vaak loyaler, maar de kosten om hen te behouden zijn veel minder dan de kosten om nieuwe klanten te werven. Het toont u ook dat de meerderheid van het bedrijfsinkomen consistent en voorspelbaar kan zijn, mits het bedrijf zich blijft inzetten voor het tevredenstellen en behouden van hun huidige klantbasis.

93% van de klanten zal waarschijnlijk herhaalaankopen doen bij bedrijven met uitstekende klantenservice.

Deze statistiek impliceert dat bijna alle klanten, precies 93%, geneigd zijn om opnieuw aankopen te doen bij bedrijven waar ze een uitstekende klantenservice ervaren hebben. Dit betekent dat u, als bedrijfseigenaar, een sterke focus moet leggen op het leveren van uitzonderlijke klantenservice. Uw klantenservice is een belangrijke factor die kan bepalen of klanten blijven terugkomen of dat ze besluiten ergens anders heen te gaan. Klantenservice betreft niet alleen het oplossen van problemen, maar ook hoe goed u communiceert met uw klanten, hoe u hun vragen beantwoordt, hoe snel u reageert op hun klachten en hoe u het algemene koopproces voor hen gemakkelijk en plezierig maakt. Uit deze statistiek blijkt dat uitstekende klantenservice een belangrijk concurrentievoordeel kan zijn — en dat het kan leiden tot hogere herhalingsaankopen en klantloyaliteit.

72% van de bedrijven zien klantretentie als hun belangrijkste doel.

Uit de gegeven statistiek blijkt dat 72% van de bedrijven klantretentie als hun voornaamste doelstelling beschouwt. Dit betekent dat de overgrote meerderheid van de bedrijven prioriteit geeft aan het behoud van hun huidige klantenbestand boven andere bedrijfsaspecten, zoals het werven van nieuwe klanten. Klantretentie verwijst naar het vermogen van een bedrijf om zijn bestaande klanten te behouden en herhaalde aankopen te stimuleren. U kunt uit deze statistiek afleiden dat bedrijven waarschijnlijk het belang van klanttevredenheid en loyale klantervaringen onderkennen, aangezien deze factoren meestal bijdragen aan succesvolle klantretentie.

32% van de wereldwijde consumenten zou een merk waarvan ze houden na slechts één slechte ervaring verlaten.

De statistiek in kwestie onthult een interessante observatie betreffende consumentengedrag. Volgens deze statistiek zou 32% van de consumenten wereldwijd een merk, dat ze doorgaans zeer waarderen, afzweren naar aanleiding van slechts één negatieve ervaring. Wat betekent dit voor u? Dit laat zien hoe cruciaal elke afzonderlijke interactie tussen merk en consument is. Zelfs als een consument het merk waardeert en er loyaal aan is, kan één enkele slechte ervaring voldoende zijn om hem of haar af te stoten. Deze statistiek benadrukt dus de noodzaak voor bedrijven om een consistente merkbeleving van hoge kwaliteit te bieden, als ze hun klanten willen behouden.

67% van de klanten noemt slechte ervaringen als reden voor churn.

De verstrekte statistiek wijst uit dat 67% van de klanten aangeeft dat slechte ervaringen de reden zijn dat ze stoppen met het doen van zaken of het beëindigen van een relatie met een bedrijf, een fenomeen dat bekend staat als ‘churn’. Dit betekent dat meer dan de helft van de klanten die vertrekken, dit doen op basis van ongunstige ervaringen, zoals slechte klantenservice, onbevredigend product of dienst, of andere negatieve interacties die ze hebben gehad met het bedrijf. Het is dus van cruciaal belang voor u om te investeren in het leveren van een goede klantenervaring, omdat het verbeteren van de klantenservice en het tegemoet komen aan de verwachtingen van de klant, de churn kunnen verminderen.

Een toename van 2% in klantretentie heeft hetzelfde effect op de winst als de kosten met 10% verlagen.

De statistiek die u hier heeft, belicht de zakelijke voordelen van klantretentie, wat betekent het behouden van bestaande klanten. In eenvoudige termen stelt deze statistiek dat een toename van de klantretentie met 2% hetzelfde effect heeft op de winstgevendheid van een bedrijf als een verlaging van de kosten met 10%. Met andere woorden, door er 2% op te focussen om bestaande klanten te behouden, kunt u dezelfde winstrealisatie ervaren als wanneer u erin slaagt om de operationele of productiekosten met 10% te verlagen. Dit demonstreert hoe waardevol klantretentie is voor de algehele inkomsten van een bedrijf. Een kleine verbetering in het behouden van uw klanten kan grote winsten opleveren, vergelijkbaar met het aanzienlijk verminderen van uw kosten.

54% van de bedrijven maken klantretentie tot hun topprioriteit.

Uit de statistiek blijkt dat 54% van de bedrijven klantretentie als hun topprioriteit beschouwen. Dit betekent dat meer dan de helft van de bedrijven strateegën en processen ontwikkelen met als hoofddoel het behouden van hun bestaande klanten. Zij geloven dat het vasthouden van huidige klanten een cruciaal onderdeel is voor het voortbestaan en groei van hun bedrijf. Het onderstreept het belang van klanttevredenheid, klantloyaliteit en klantrelatiemanagement. Als u een ondernemer bent, is dit iets om in overweging te nemen voor uw bedrijfsstrategie. Uw concurrenten richten zich mogelijk al op klantretentie, misschien moet u dat ook doen.

52% van de bedrijven wereldwijd beschouwen klantretentie als het grootste obstakel voor hun groei.

Uit deze statistiek blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven over de hele wereld, namelijk 52%, klantretentie ziet als de grootste hindernis voor hun groei. Met klantretentie bedoelen we het vermogen van een bedrijf om klanten te behouden over een langere periode. Het hoge percentage benadrukt hoe essentieel het is voor bedrijven om duurzame relaties met klanten op te bouwen en te onderhouden. Bestaande klanten behouden kan vaak complexer en uitdagender zijn dan het binnenhalen van nieuwe klanten, omdat het vereist dat het bedrijf voortdurend aan de veranderende behoeften en verwachtingen van klanten voldoet. Het is duidelijk dat veel bedrijven worstelen met deze uitdaging, waardoor hun groeimogelijkheden mogelijk worden beperkt.

Referenties

0. – https://www.smallbizgenius.net

1. – https://www.bain.com

2. – https://www.ciceron.com

3. – https://www.acquia.com

4. – https://www.emarketer.com

5. – https://www.kolsky.com

6. – https://www.gleanster.com

7. – https://www.superoffice.com

8. – https://www.invespcro.com

9. – https://www.hubspot.com

10. – https://smallbiztrends.com

11. – https://www.leadingontheedge.com

Inhoudsopgave