a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Uit Eten Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u een actueel overzicht verwachten over de nieuwste statistieken van uit eten gaan, met inzichten in recente trends, patronen en interessante gegevens om u te helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen over uw eetuitjes.

  • Cafetaria’s (snackbars) vormen 23% van het totaal aantal eet- en drinkgelegenheden in Nederland.
  • In 2018 waren er in Nederland 2.075 hotels met een restaurant.
  • Ongeveer 36% van de Nederlandse bevolking eet minstens één keer per week buiten de deur.
  • In 2020 werd er 1 miljard euro minder uitgegeven aan eten en drinken buitenshuis dan een jaar eerder.
  • In 2019 werden meer dan een kwart van alle maaltijden in de horeca vegetarisch of veganistisch besteld.
  • Digitale bestellingen van maaltijden zijn in Nederland toegenomen met 37% in het jaar 2020.
  • In 2018 werd 40% van de totale foodservice-omzet in Nederland gegenereerd door restaurants.
  • Tijdens de kerstdagen eet ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking buiten de deur.
  • Onderzoek toont aan dat 77% van de Nederlanders zich comfortabel voelt bij het eten in restaurants tijdens de Covid-19 pandemie mits er voldoende veiligheidsmaatregelen zijn.

Actuele Uit Eten Statistieken

Cafetaria’s (snackbars) vormen 23% van het totaal aantal eet- en drinkgelegenheden in Nederland.

Uit de gegeven statistiek kunnen we opmaken dat van alle eet- en drinkgelegenheden in Nederland, cafetaria’s of snackbars, 23% van het totaal vormen. Dit betekent dat bijna een kwart van alle plekken waar u kunt eten of drinken in Nederland een cafetaria of snackbar is. Het is een vrij hoog percentage en het benadrukt het belang en de prevalentie van dit type eetgelegenheid in de Nederlandse horeca-industrie. Dit kan te maken hebben met de populariteit van snackbarvoedsel onder Nederlanders, de snelle service die deze plaatsen bieden, of het kan ook reflecteren op consumentengedrag en -voorkeuren in Nederland.

In 2018 waren er in Nederland 2.075 hotels met een restaurant.

Uit de statistiek van 2018 blijkt dat Nederland 2.075 hotels had die ook een restaurant in hetzelfde gebouw hadden. Dit betekent dat als u een hotel boekte in dat jaar, er een grote kans was dat u ook zou kunnen genieten van een maaltijd zonder het hotelgebouw te verlaten. Het kunnen variëren van eenvoudige, snelle maaltijden tot meer verfijnde en luxe eetervaringen. Dit getal helpt ons te begrijpen hoe de hotelindustrie in Nederland is ingedeeld en laat zien dat het waarschijnlijke bedrijfsmodel in deze sector een combinatie is van accommodatie en voedselvoorziening.

Ongeveer 36% van de Nederlandse bevolking eet minstens één keer per week buiten de deur.

De genoemde statistiek betekent dat ruwweg een derde (of 36%) van de bevolking in Nederland minimaal één keer per week buitenshuis eet. U kunt dit zo interpreteren dat uit elke honderd mensen in Nederland, er ongeveer 36 zijn die frequente eters buiten de deur zijn. Dit betekent niet noodzakelijk dat ze elke maaltijd buiten de deur eten, maar dat ze minstens één van hun maaltijden in een week in een restaurant of een vergelijkbare setting hebben. Het kan bijvoorbeeld een lunch tijdens de werkdagen zijn, of een diner tijdens het weekend. Het is een indicatie van de eetcultuur in het land en kan ook iets zeggen over de mate van drukte in het dagelijks leven van mensen, hun welvaartsniveau of eetgewoonten.

In 2020 werd er 1 miljard euro minder uitgegeven aan eten en drinken buitenshuis dan een jaar eerder.

Uit de statistiek die u aangehaald heeft, blijkt dat het uitgavenpatroon aan eten en drinken buitenshuis in 2020 aanzienlijk veranderd is ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2020 werd er namelijk 1 miljard euro minder uitgegeven aan deze categorie dan in 2019. Dit lijkt te suggereren dat mensen minder vaak uit eten gingen of dat de prijzen voor eten en drinken buitenshuis zijn gedaald. Het kan ook een weerspiegeling zijn van veranderde consumentengewoonten of -voorkeuren, mogelijk beïnvloed door wereldwijde gebeurtenissen zoals de COVID-19 pandemie, die een impact heeft gehad op de horecasector. Deze afname van 1 miljard euro is een aanzienlijk bedrag, dat laat zien hoe substantieel de verandering in consumptiegedrag het afgelopen jaar is geweest.

In 2019 werden meer dan een kwart van alle maaltijden in de horeca vegetarisch of veganistisch besteld.

Dit statistiek meldt dat in 2019 meer dan een kwart van alle maaltijden die in de horeca werden besteld, vegetarisch of veganistisch waren. Dat wil zeggen, van alle bestellingen die in restaurants, cafés, snackbars, en andere soortgelijke instellingen geplaatst werden, bestond meer dan 25% uit maaltijden die geen vlees of dierlijke producten bevatten. Dit kan te wijten zijn aan een verhoogd bewustzijn van gezondheid, milieu-overwegingen of ethische redenen omtrent dierenwelzijn onder de consumenten. Dit toont aan dat het vegetarisme en veganisme steeds populairder worden in onze samenleving, waarbij steeds meer mensen ervoor kiezen om maaltijden zonder vlees of dierlijke producten te consumeren, vooral in de horeca. Als u eigenaar bent van een horecagelegenheid, kan het waard zijn om dit in overweging te nemen bij het creëren van uw menukaart.

Digitale bestellingen van maaltijden zijn in Nederland toegenomen met 37% in het jaar 2020.

De statistiek aangeeft dat er in Nederland een aanzienlijke stijging heeft plaatsgevonden in het aantal digitale bestellingen van maaltijden in het jaar 2020. Om preciezer te zijn, het aantal van dergelijke bestellingen is met 37% gestegen. Wat betekent dit eigenlijk voor u? Welnu, het illustreert een belangrijke trend in consumentengedrag. Mensen maken steeds meer gebruik van digitale technologieën, waaronder apps en websites, om hun maaltijden te bestellen. Deels kan deze specifieke sprong in 2020 te wijten zijn aan de beperkingen en veranderingen in levensstijl als gevolg van de COVID-19-pandemie. Maar op grotere schaal geeft deze verandering aan dat Nederlanders steeds meer vertrouwd raken met, en afhankelijk zijn van, digitale platforms voor hun voedselvoorziening. Deze trend kan mogelijk interessante mogelijkheden bieden voor bedrijven in de voedsel- en technologiesector.

In 2018 werd 40% van de totale foodservice-omzet in Nederland gegenereerd door restaurants.

Uit de statistiek uit 2018 blijkt dat 40% van de totale inkomsten in de foodservice-sector in Nederland afkomstig was van restaurants. Dit betekent dat van elke euro besteed in de foodservice-sector, 40 cent bij restaurants werd uitgegeven. Deze sector omvat alle bedrijven die maaltijden, snacks en dranken aanbieden voor onmiddellijke consumptie, zoals bijvoorbeeld cafés, kantines, cateringbedrijven en natuurlijk restaurants. Dus als u zich een taartdiagram voorstelt van de inkomsten van de gehele Nederlandse foodservice-sector, dan zou bijna de helft van die taart – 40% om precies te zijn – zijn toe te schrijven aan restaurants. Dat is een aanzienlijk deel, en het geeft een indicatie van hoe belangrijk restaurants zijn in deze sector.

Tijdens de kerstdagen eet ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking buiten de deur.

Uit de gegeven statistiek blijkt dat tijdens de kerstdagen ongeveer 15% van de Nederlandse bevolking er de keuze maakt om buiten de deur te eten. Dit betekent dat een aanzienlijk deel van de mensen in Nederland de traditie heeft om niet thuis, maar in een restaurant of bij een andere eetgelegenheid vakantieviering te doen. Dat kan een indicatie zijn van verschillende trends of voorkeuren, zoals de wens om tijdens speciale gelegenheden uit eten te gaan, niet te willen koken, of te genieten van een bijzondere culinaire ervaring. Houd er echter rekening mee dat deze 15% de keuze kan variëren afhankelijk van factoren zoals economische omstandigheden, persoonlijke voorkeur of zelfs weersomstandigheden. Deze statistische gegevens geven ons een interessant inzicht in de kerstgedrag van de Nederlandse bevolking.

Onderzoek toont aan dat 77% van de Nederlanders zich comfortabel voelt bij het eten in restaurants tijdens de Covid-19 pandemie mits er voldoende veiligheidsmaatregelen zijn.

Wanneer u deze statistiek bekijkt, vertelt het u dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking zich op hun gemak voelt bij het eten in restaurants tijdens de Covid-19 pandemie, maar alleen als er voldoende veiligheidsmaatregelen worden getroffen. In feite geeft maar liefst 77% aan dat ze comfortabel zijn met het eten in restaurants onder dergelijke omstandigheden. Dit betekent dat als er passende veiligheidsmaatregelen, zoals voldoende afstand tussen de tafels, regelmatig schoonmaken en personeel dat maskers draagt, worden getroffen, het merendeel van de Nederlanders geneigd zou zijn om uit eten te gaan, zelfs in het midden van de pandemie. Deze statistiek suggereert ook dat Nederlanders over het algemeen vertrouwen hebben in de veiligheidsprotocollen en maatregelen die door restaurants worden genomen om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen.

Referenties

0. – https://steenwijkercourant.nl

1. – https://insights.abnamro.nl

2. – https://www.markteffect.nl

3. – https://www.nu.nl

4. – https://www.eumonitor.nl

5. – https://www.cateringservice.nl

6. – https://www.cbs.nl

7. – https://www.nrc.nl

Inhoudsopgave