a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Vliegtuigcrash Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u actuele statistieken en gegevens verwachten die een helder inzicht geven in vliegtuigcrashes wereldwijd, inclusief recente trends, oorzaken, veiligheidsmaatregelen en hoe vliegreizen zich verhouden tot andere vormen van vervoer qua veiligheid.

  • Volgens de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid vonden er gemiddeld 519 vliegtuigcrashes plaats per jaar tussen 1946 en 2000.
  • Volgens ICAO (International Civil Aviation Organization) betrokken commerciële vliegtuigen in slechts 4% van de vliegongelukken.
  • De International Air Transport Association (IATA) meldt dat er in 2019 slechts een vliegongeval was voor elke 884.000 vluchten.
  • Volgens het Bureau of Aircraft Accidents Archives, waren er in 2019 in totaal 257 vliegongevallen, waarbij 293 personen omkwamen.
  • Van de vliegtuigcrashes die plaatsvonden tussen 1959 en 2017, gebeurde meer dan 80% tijdens de start en landing, volgens het Aviation Safety Network.
  • De gemiddelde overlevingskans bij een vliegtuigongeval is 95,7%, volgens een studie van de National Transportation Safety Board (NTSB) in de Verenigde Staten.
  • Volgens een onderzoek van Boeing, is menselijke fout de primaire oorzaak van 80% van de commerciële vliegtuigcrashes.
  • De Flight Safety Foundation schat dat “gecontroleerde vlucht tegen terrein” (CFIT), of crashes waarbij een vliegtuig onbedoeld de grond raakt, goed zijn voor 17% van de vliegtuigongevallen.

Actuele Vliegtuigcrash Statistieken

Volgens de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid vonden er gemiddeld 519 vliegtuigcrashes plaats per jaar tussen 1946 en 2000.

De statistiek die u heeft aangehaald van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid geeft aan dat er van 1946 tot 2000 gemiddeld 519 vliegtuigcrashes per jaar plaatsvonden. Dit betekent niet dat er elk jaar precies 519 crashes waren, maar over de gehele periode van 54 jaar was dit het gemiddelde aantal incidenten per jaar. Dit getal is berekend door het totale aantal vliegtuigongevallen in deze periode te delen door het aantal jaren (54). Deze statistiek helpt bij het analyseren van trends in vliegtuigongelukken in deze specifieke periode. Het is belangrijk om te beseffen dat het een gemiddelde is en de aantallen per jaar kunnen variëren afhankelijk van een groot aantal factoren zoals technologische ontwikkelingen, veranderingen in veiligheidsprocedures en het totale volume van het vliegverkeer.

Volgens ICAO (International Civil Aviation Organization) betrokken commerciële vliegtuigen in slechts 4% van de vliegongelukken.

ICAO, ofwel de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie, levert statistieken die aangeven dat commerciële vliegtuigen betrokken waren bij slechts 4% van de vliegongelukken. Dit betekent dat van alle vliegongelukken die plaatsvinden, slechts een klein deel, namelijk 4%, te maken heeft met commerciële vliegtuigen. Het kan geruststellend zijn om te weten, als u een frequente vliegreiziger bent, dat de overgrote meerderheid van de vliegongelukken niet plaatsvindt in de commerciële luchtvaart, die zeer strenge veiligheidsprotocollen en onderhoudsroutines volgt. Deze statistiek onderstreept de relatieve veiligheid van commerciële luchtvaart in vergelijking met andere vormen van luchtvervoer.

De International Air Transport Association (IATA) meldt dat er in 2019 slechts een vliegongeval was voor elke 884.000 vluchten.

Uit de gegevens van de International Air Transport Association (IATA) blijkt dat in 2019 vliegreizen vrij veilig waren. De statistiek van ‘slechts één vliegongeval voor elke 884.000 vluchten’ betekent dat voor elke 884.000 vluchten die in dat jaar plaatsvonden, er maar één incident was waarbij een vliegtuig crashte of beschadigd raakte. Dit geeft u een indruk van de lange odds tegen het ervaren van een crash. Om het in perspectief te plaatsen: u zou elke dag van het jaar meerdere keren moeten vliegen om de dreiging van een enkel ongeval te ervaren. Dit moet u geruststellen over de veiligheid van luchtverkeer; de kans op een ongeval is immers bijzonder klein.

Volgens het Bureau of Aircraft Accidents Archives, waren er in 2019 in totaal 257 vliegongevallen, waarbij 293 personen omkwamen.

Het Bureau of Aircraft Accidents Archives heeft gegevens vrijgegeven waaruit blijkt dat er in het jaar 2019 in totaal 257 vliegtuigongelukken hebben plaatsgevonden. U moet echter bedenken dat vliegen nog steeds een van de veiligste manieren van reizen is ondanks deze cijfers. Bij deze 257 incidenten kwam een tragisch totaal van 293 mensen om het leven. Het is een trieste realiteit dat er ongevallen plaatsvinden en levens verloren gaan, maar de statistieken tonen aan dat het percentage van dodelijke ongelukken in de luchtvaart in verhouding tot het enorme aantal vliegbewegingen nog steeds erg laag is.

Van de vliegtuigcrashes die plaatsvonden tussen 1959 en 2017, gebeurde meer dan 80% tijdens de start en landing, volgens het Aviation Safety Network.

Het statistische feit dat u ziet, verwijst naar de veiligheidsverslagen in de luchtvaartindustrie over een periode van bijna 60 jaar, van 1959 tot 2017. Volgens deze data, geleverd door het Aviation Safety Network, heeft meer dan 80% van de vliegtuigongelukken die in die periode plaatsvonden, zich voorgedaan tijdens de start- en landingsfasen van de vlucht. Dit betekent dat de overige 20% van de ongelukken opgetreden is tijdens de kruisvlucht, wat de fase van de vlucht is die zich tussen de klim en de daling bevindt. Zo’n statistiek laat zien hoe cruciaal en kwetsbaar starten en landen kunnen zijn in de algehele luchtvaartveiligheid.

De gemiddelde overlevingskans bij een vliegtuigongeval is 95,7%, volgens een studie van de National Transportation Safety Board (NTSB) in de Verenigde Staten.

De statistiek die u naar vroeg, geeft aan dat de gemiddelde overlevingskans bij een vliegtuigongeval 95,7% is. Dit cijfer is afkomstig van een studie uitgevoerd door de National Transportation Safety Board (NTSB) in de Verenigde Staten. Dit wil zeggen dat gemiddeld gezien 95,7% van de mensen die betrokken zijn bij een vliegtuigongeval het overleven. Het is belangrijk op te merken dat deze kans van overleving kan variëren op basis van diverse factoren zoals de aard van het ongeval, de ernst, de gebruikte veiligheidsmaatregelen en de reactietijd van de hulpdiensten. Desalniettemin is het een tamelijk hoge overlevingspercentage in vergelijking met veel algemeen gepercipieerde aannames over vliegveiligheid.

Volgens een onderzoek van Boeing, is menselijke fout de primaire oorzaak van 80% van de commerciële vliegtuigcrashes.

Uit onderzoek van vliegtuigfabrikant Boeing blijkt dat menselijke fouten de voornaamste oorzaak zijn van 80% van de commerciële vliegtuigongelukken. Dit betekent dat bij vier op de vijf vliegtuigongevallen in de commerciële luchtvaart, de primaire oorzaak kan worden herleid tot een menselijke fout. Deze fouten kunnen variëren van pilotenfouten, zoals navigatiefouten of verkeerde inschattingen, tot fouten in de luchtverkeersleiding of bij het onderhoud van het vliegtuig. Het is belangrijk te benadrukken dat ‘menselijke fout’ niet per se betekent dat er sprake was van onverantwoordelijk gedrag of nalatigheid. Het gaat hier vaak om complexe situaties waarbij een reeks factoren en omstandigheden een rol spelen. Over het algemeen wordt deze statistiek gebruikt om de belangrijkheid van continue training, procedures en systemen in de luchtvaartindustrie te illustreren om deze menselijke fouten te minimaliseren en de veiligheid te verhogen.

De Flight Safety Foundation schat dat “gecontroleerde vlucht tegen terrein” (CFIT), of crashes waarbij een vliegtuig onbedoeld de grond raakt, goed zijn voor 17% van de vliegtuigongevallen.

De Flight Safety Foundation heeft geschat dat “gecontroleerde vlucht tegen terrein” (CFIT), een term gebruikt om scenario’s te beschrijven waarin een vliegtuig onbedoeld de grond raakt, goed is voor 17% van de vliegtuigongevallen. Dit betekent dat bijna één op de vijf vliegtuigongevallen optreedt als gevolg van CFIT. Dit gebeurt over het algemeen wanneer een vliegtuig zich in volledige bediening bevindt, maar met een onvoldoende bewustzijn van de hoogte van de pilot en dus per ongeluk de grond raakt. Het is dus niet noodzakelijkerwijs een geval van technische storing of pilootfout in de traditionele zin, maar eerder een miscommunicatie of onbegrip over de feitelijke positie van het vliegtuig ten opzichte van het terrein. Dit type ongeval kan ook voorkomen bij slecht zicht of ‘s nachts wanneer het veel moeilijker is om de nabijheid van het terrein visueel te beoordelen.

Referenties

0. – https://flightsafety.org

1. – https://www.baaa-acro.com

2. – https://aviation-safety.net

3. – https://www.icao.int

4. – https://www.onderzoeksraad.nl

5. – https://www.iata.org

6. – https://www.boeing.com

7. – https://www.ntsb.gov

Inhoudsopgave