a) Onze redacteuren zijn onafhankelijk van de fabrikanten van de aanbevolen producten. We publiceren wel links naar verschillende webshops waar we mee samenwerken. Lees meer. b) Wij gebruiken cookies om het bezoekersgedrag op deze website te analyseren. Door verder te surfen op deze site geef je toestemming voor het gebruik ervan. Privacybeleid.

Vrouwen In Techniek Statistieken: Actueel overzicht [Met nieuwe gegevens]

In deze blogpost kunt u een uitgebreid en actueel overzicht verwachten van de laatste statistieken over vrouwen in techniek, inclusief nieuwe data die inzicht geven in de huidige trends en veranderingen in dit dynamische veld.

  • In 2020, 5% van de leiderschapsposities in de technologie-industrie waren bezet door vrouwen.
  • Wereldwijd zijn slechts 28% van de afgestudeerden in de informatica vrouw.
  • Het aandeel van vrouwen in technische beroepen is in de afgelopen jaren nauwelijks toegenomen en blijft steken op ongeveer 16%.
  • In Europa kiezen meer vrouwen voor een carrière in de techniek dan in de VS (20% vs 18%).
  • Volgens een rapport van Catalyst kiezen maar 18% van de vrouwen er voor om een technische opleiding te volgen na de middelbare school.
  • Het aandeel van vrouwen in ICTberoepen in Nederland bedraagt 15%, terwijl dit in de hele EU27 18% bedraagt.
  • Onder de werkzame beroepsbevolking is slechts 15% van de banen in de ICT-sector bezet door vrouwen.
  • In 2015 studeerden slechts 1 op de 10 vrouwen af in een aan ICT gerelateerd vakgebied.
  • In Nederland bedraagt het percentage vrouwen in hoogleraarsposities in ICT afgerond 15%, wat lager is dan het Europese gemiddelde van 21%.
  • In de VS waren in 2018 slechts 25% van de IT-banen bezet door vrouwen.
  • Slechts 26% van de professionele computerwetenschappers in 2019 waren vrouwen.

Actuele Vrouwen In Techniek Statistieken

In 2020, 5% van de leiderschapsposities in de technologie-industrie waren bezet door vrouwen.

De statistiek die u noemt, onthult een belangrijk inzicht over genderdiversiteit in de technologie-industrie. Het stelt dat in het jaar 2020 slechts 5% van de leiderschapsposities in de technologie-industrie door vrouwen werd bezet. Dit betekent dat van alle leidinggevende rollen in de technologie, zoals CEO’s, CTO’s en managers, slechts een klein percentage, namelijk 5%, door vrouwen werd ingevuld. Hoewel dit aantal kan variëren in verschillende regio’s en bedrijven, geeft het over het algemeen aan dat er een aanzienlijk genderonevenwichtigheid is in leiderschapsrollen binnen deze sector. Het wijst ook op een potentieel probleem met gendergelijkheid en mogelijk op een gebrek aan kansen voor vrouwen in de technologie-industrie.

Wereldwijd zijn slechts 28% van de afgestudeerden in de informatica vrouw.

Uit wereldwijde cijfers blijkt dat slechts 28% van afgestudeerden in de informatica vrouw is. Dit statistische gegeven onthult een merkbaar genderonevenwicht in dit specifieke vakgebied. Ondanks dat ons leven steeds meer wordt gedomineerd door informatietechnologie, worden vrouwen op dit gebied dus ondervertegenwoordigd. Deze ongelijkheid kan worden veroorzaakt door diverse factoren, zoals sociale normen, onderwijskansen, en werkomgevingen. Het is cruciaal om deze kwestie aan te kaarten om informatica voor alle geslachten aantrekkelijk en toegankelijk te maken. Het is immers bewezen dat diversiteit in deze branche innovatie en prestatie stimuleert. Als u betrokken bent bij het onderwijs, de tech-industrie of beleidsvorming, is dit cijfer een belangrijk aandachtspunt.

Het aandeel van vrouwen in technische beroepen is in de afgelopen jaren nauwelijks toegenomen en blijft steken op ongeveer 16%.

De opgegeven statistiek communiceert dat de participatie van vrouwen in technische beroepen grotendeels stationair is gebleven, met slechts ongeveer 16% van deze beroepen die door vrouwen worden bekleed. Wat dit betekent, is dat ondanks de inspanningen om gendergelijkheid in alle vakgebieden te bevorderen, de daadwerkelijke vooruitgang op gebied van techniek traag en marginaal is geweest. Dit kan verwijzen naar een scala aan beroepen, van engineering tot informatica, waar vrouwen nog steeds sterk ondervertegenwoordigd zijn. Het roept ook de vraag op waarom dit het geval is en welke obstakels vrouwen mogelijk tegenkomen bij het betreden van technische beroepen. Het punt om in gedachten te houden, beste lezer, is dat dit percentage eigenlijk beschrijft hoeveel van deze technische beroepen in totaal door vrouwen worden bezet, geeft niet noodzakelijk een verandering in absolute aantallen weer.

In Europa kiezen meer vrouwen voor een carrière in de techniek dan in de VS (20% vs 18%).

Deze statistiek geeft het percentage aan van vrouwen die kiezen voor een carrière in de techniek in Europa en de Verenigde Staten. Met 20% tegenover 18%, kunnen we vaststellen dat in Europa een iets hoger percentage vrouwen een technisch beroep kiest dan in de VS. Dit kan te maken hebben met verschillen in onderwijsbeleid, maatschappelijke verwachtingen, of stimulans vanuit de overheid. Het is belangrijk om te onthouden dat ondanks deze kleine verschillen, het percentage vrouwen dat kiest voor een carrière in de techniek in beide regio’s nog steeds relatief laag is. Dit lidt tot discussies over gendergelijkheid en de noodzaak om meer vrouwen te inspireren voor banen in de techniek. U moet hierbij ook rekening houden dat percentages op zichzelf staand niet het hele verhaal vertellen, want absoluut aantallen kunnen variëren afhankelijk van de totale werkpopulatie in elke regio.

Volgens een rapport van Catalyst kiezen maar 18% van de vrouwen er voor om een technische opleiding te volgen na de middelbare school.

Het Catalyst-rapport geeft aan dat slechts 18% van de vrouwen ervoor kiest om een technische opleiding te volgen na de middelbare school. Dit betekent dat van elke 100 vrouwen die hun secundair onderwijs afronden, er 18 besluiten een technische richting in te slaan. Dit kan variëren van studies in de informatica tot werktuigbouwkunde. Het kan wijzen op een gebrek aan genderdiversiteit in deze velden. Echter, de redenen voor het relatief lage percentage zijn divers, variërend van mogelijke genderdiscriminatie tot een gebrek aan positieve vrouwelijke rolmodellen in technische velden. Het is ook belangrijk om op te merken dat deze statistiek kan variëren afhankelijk van de regio of het land. Het belang van deze statistiek ligt vooral in het ontdekken van manieren om meer vrouwen te betrekken bij technische beroepen, wat kan bijdragen aan een meer evenwichtige en diverse werkomgeving.

Het aandeel van vrouwen in ICTberoepen in Nederland bedraagt 15%, terwijl dit in de hele EU27 18% bedraagt.

Uit de gegeven statistieken blijkt dat het percentage vrouwen dat werkzaam is in ICT-beroepen in Nederland 15% bedraagt. Dit betekent dat, van iedere 100 personen in ICT-beroepen, er 15 vrouwen zijn, terwijl de overige 85 personen mannen zijn. Als we dit vergelijken met het gemiddelde in de hele Europese Unie (27 landen), zien we dat Nederland lager scoort. In de hele EU is het percentage vrouwen in ICT-beroepen namelijk 18%. Dit betekent dat er per 100 personen in ICT-beroepen in de EU, er gemiddeld 18 vrouwen zijn. Het verschil kan duiden op variërende gedragspatronen, culturele overtuigingen of beleidsverschillen tussen Nederland en de overige EU-landen.

Onder de werkzame beroepsbevolking is slechts 15% van de banen in de ICT-sector bezet door vrouwen.

Uit de statistiek blijkt dat slechts 15% van de werkende beroepsbevolking in de ICT-sector bestaat uit vrouwen. Dat betekent dat, van alle mensen die momenteel werken in deze sector, slechts een klein deel, namelijk 15%, vrouw is. De overige 85% van de beroepsbevolking in de ICT-sector bestaat uit mannen. Dit kan wijzen op een genderonbalans in deze industrie. Het is belangrijk op te merken dat dit percentage niet aangeeft hoe groot de ICT-sector is in verhouding tot andere sectoren, of hoeveel vrouwen er in totaal in de beroepsbevolking zijn. Het toont uitsluitend het percentage vrouwen binnen de ICT-sector van de totale werkende beroepsbevolking in deze sector.

In 2015 studeerden slechts 1 op de 10 vrouwen af in een aan ICT gerelateerd vakgebied.

In 2015 toonde de statistieken een bijzondere trend op het gebied van opleiding in ICT-gerelateerde vakgebieden. Slechts 1 op de 10 vrouwen die dat jaar afstudeerden, deed dat in een ICT-gerelateerd vakgebied. Met andere woorden, als er in dat jaar 100 vrouwen afstudeerden, studeerden maar 10 van hen af in een onderwerp dat gerelateerd was aan informatie- en communicatietechnologie. Dit geeft aan dat er relatief weinig vrouwen waren die ervoor kozen om dit soort studies te volgen en af te ronden, wat een genderkloof laat zien in deze specifieke sector. U zult het waarschijnlijk eens zijn dat dit prikkelende getal ons uitdaagt om na te denken over de factoren die deze ongelijkheid in studiekeuze tussen de geslachten kunnen veroorzaken.

In Nederland bedraagt het percentage vrouwen in hoogleraarsposities in ICT afgerond 15%, wat lager is dan het Europese gemiddelde van 21%.

Uit de verstrekte statistiek blijkt dat in Nederland ongeveer 15% van de hoogleraarsposities in de ICT-sector bezet is door vrouwen. Dit cijfer geeft de verhouding aan tussen het aantal vrouwelijke hoogleraren in de ICT-sector ten opzichte van het totaal aantal hoogleraren in dezelfde sector. Als we deze gegevens vergelijken met het Europese gemiddelde, zien we dat de situatie in Nederland achterblijft. In Europa is gemiddeld 21% van de hoogleraarsposten in de ICT-sector in handen van vrouwen. Dit houdt in dat Nederland onder het Europese gemiddelde valt als het gaat om genderdiversiteit in hoogleraarsposities binnen de ICT-sector. Het drukt ons op het feit dat er nog steeds ruimte voor verbetering is op het gebied van gendergelijkheid in academische posities binnen de ICT in Nederland.

In de VS waren in 2018 slechts 25% van de IT-banen bezet door vrouwen.

De statistiek geeft aan dat in de Verenigde Staten in 2018 slechts 25% van de banen in de IT-sector werd bezet door vrouwen. Dit betekent dat van alle professionals die in dit specifieke jaar in de technologiebranche werkten, maar een vierde van hen vrouwen waren. Het onderstreept de genderkloof die bestaat in de technologie- en IT-sector, een onderwerp dat al jarenlang wereldwijd onderzocht wordt. Het toont aan dat hoewel vrouwen aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt in veel professionele velden, hun aanwezigheid in technologische en IT-gerelateerde banen nog steeds onevenwichtig laag is. U als lezer kunt dit begrijpen als een aanwijzing voor de voortdurende ongelijkheden in deze sector en wellicht ook als een oproep tot actie om meer naar gendergelijkheid in de technologie-industrie te streven.

Slechts 26% van de professionele computerwetenschappers in 2019 waren vrouwen.

Uit de statistiek blijkt dat de verdeling van geslachten in de computerwetenschap niet gelijk is. In 2019 was slechts 26% van de professionals in de computerwetenschap vrouw. Dit betekent dat er aanzienlijk minder vrouwen in deze sector werkzaam waren dan mannen. Deze ongelijkheid kan zijn veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder maatschappelijke verwachtingen, gebrek aan vrouwelijke rolmodellen in de sector, en mogelijke discriminatie. Hoewel er in recentere jaren stappen zijn ondernomen om vrouwen in de STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) velden te bevorderen, geven deze gegevens aan dat er in 2019 nog een aanzienlijke discrepantie was in de professionele computerwetenschap.

Referenties

0. – https://www.bls.gov

1. – https://www.cbs.nl

2. – https://data.europa.eu

3. – https://www.catalyst.org

4. – https://www.weforum.org

5. – https://www.narcis.nl

6. – https://builtin.com

7. – https://www.cnet.com

8. – https://digital-strategy.ec.europa.eu

Inhoudsopgave